صلیب کاشی یا اسپیسر کاشی چیست؟ کاربرد و شیوه نصب

فهرست مطالب


شاید اولین باری که نام اسپیسر به گوشتان خورده باشد یا طی فرایند نوسازی خانه دیده باشید که کاشی کار از قطعات صلیب شکل (+) در بین کاشی‌ها استفاده می‌کند، برایتان این سوال پیش آمده باشد که صلیب کاشی چیست؟ صلیب کاشی همان قطعات پلاستیکی کوچکی هستند که بین کاشی‌ها قرار می‌گیرند تا فاصله بین کاشی‌ها را حفظ کرده و ترتیب خوبی به کاشی کاری خانه یا هر بنای دیگری بدهند. برای تهیه کاشی درجه یک و مرغوب که کمترین خطا را داشته باشد و حین کاشی کاری بتوان اسپیسرها را به راحتی از آن جدا کرد، می‌توانید کاشی مورد نظرتان را از نمایندگی کاشی پارس در شهر خود سفارش دهید. آشنایی با نحوه استفاده از اسپیسر کاشی و نکات لازم برای استفاده از این محصول در کاشی کاری برای افرادی که تازه شروع به کاشی کاری کرده‌اند یکی از ملزومات کار آن‌ها است که در ادامه سعی می‌کنیم تمامی این مسائل را پوشش دهیم.

صلیب و اسپیسر کاشی و سرامیک چیست؟

صلیب کاشی چیست و چرا استفاده از آن در کاشی کاری اهمیت دارد؟ اسپیسر کاشی شئ کوچک پلاستیکی است که معمولا به شکل صلیب، علامت به اضافه (+) یا T شکل هستند. اسپیسرها معمولا ابعاد متفاوتی در محدوده 1 تا 10 میلی‌متر ساخته شده‌اند تا برای فضای مختلف قابل استفاده باشند. چسباندن کاشی و سرامیک کف معمولا با به کاربردن صلیب 1 تا 6 میلی‌متری همراه است. درحالی‌که برای کاشی دیوار و نمای خانه‌ها از صلیبی در ابعاد بین 7 تا 10 میلی‌متر استفاده می‌شود.
برای افرادی که تازه کاشی کاری را شروع کرده‌اند و برای تعیین فاصله بین کاشی‌ها نیاز به یک اندازه معین دارند تا کاشی و سرامیک در یک فاصله قرار بگیرد، استفاده از صلیب کاشی می‌تواند کار آن‌ها را بدون هیچ مشکلی به پیش ببرد. اسپیسر کاشی به لحاظ قیمت بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است و برای تنظیم فاصله بین کاشی‌ها گزینه بسیار مناسبی است.
حتی افراد حرفه‌ای نیز می‌توانند از این جدا کننده‌ها برای تمیز درآوردن کار خود استفاده کنند. چرا که گاهی در ساختار کاشی‌های درجه پایین خطا وجود دارد و ممکن است هم اندازه نباشند. این ایراد منجر به ایجاد فاصله بین کاشی‌ها می‌شود. برای حفظ فاصله یکسان بین همه می‌توان از صلیب برای کاشی کاری استفاده کرد.

صلیب و اسپیسر کاشی سرامیک

انواع صلیب کاشی یا اسپیر کاشی چیست؟

اسپیسر کاشی کاری انواع مختلفی دارد که بر اساس جنس آن، میزان ضخامت صلیب و نوع مدل ساخت آن دسته‌بندی می‌شود. برای بررسی اینکه انواع صلیب کاشی چیست و علت تفاوت در این دسته‌بندی با ما همراه باشید.

برحسب جنس

صلیب‌ها جنس‌های مختلفی دارند. این اشیای کوچک و بسیار کاربردی از پلاستیک، فلز، بتن و چوب تشکیل شده‌‌اند که در این میان، صلیب پلاستیکی نسبت به دو نوع دیگر آن مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تر است. به علاوه، اسپیسرهای پلاستیکی سبک بوده و مقاومت خوبی برای کاشی کاری در فضای معمولی مثل خانه و مغازه‌ها را دارند که باعث می‌شود به راحتی بتوان این صلیب‌ها را در تعداد زیاد جابجا کرد.
صلیب‌های پلاستیکی به دلیل اینکه از پلاستیک مذاب تهیه می‌شوند را می‌توان به هر شکلی تولید کرد. به همین جهت، بسیار پرطرفدار هستند و به اجرای کار سرعت می‌بخشند. در بتن ریزی و نصب آجر نیز می‌توان از اسپیسرها استفاده کرد. در این شرایط به دلیل زمخت بودن محیط کار و وارد شدن فشار بالا بهتر است از صلیب‌های فلزی یا بتنی که مقاومت بالایی دارند استفاده کرد.

برحسب ضخامت

صلیب‌ها به این جهت که قرار است برای ایجاد نظم و فاصله درست در کاشی کاری استفاده شوند، برحسب ضخامت دسته‌بندی می‌شوند. معمولا صلیبی که در کاشی کاری دیوار و قسمت‌های عمودی استفاده می‌شود ضخامت بیشتری نسبت به صلیب مورد استفاده در کاشی کاری کف دارد. به این ترتیب، از صلیب 1تا 6 میلی‌متری در کاشی کاری کف و از صلیب 7 تا 10 میلی‌متری در کاشی کاری بخش‌های عمودی استفاده می‌شود.  

برحسب مدل ساخت

صلیب‌ها بر اساس ضخامت و کاربرد صلیب کاشی مدل‌های مختلفی دارند. برخی به شکل به علاوه باریک و برخی T شکل هستند. نوع انتخاب این اسپیسرها به جایگاهی که قرار است از آن استفاده کنید بستگی دارد. به طور مثال، صلیبی که برای آجر استفاده می‌شود ضخامتی برابر با 10 میلی‌متر داشته و معمولا سه پر است و از پلاستیک تهیه می‌شود.

انواع صلیب کاشی

مزایای استفاده از اسپیسر کاشی چیست؟ 

اسپیسر کاشی چیست که وجود آن برای کاشی کاری اصولی حیاتی است؟! باید گفت که حتی هنگام استفاده از کاشی و سرامیک‌های درجه یک کنار هم، ممکن است کمی فضای بسیار جزئی خالی بماند که حتی با دوغاب نیز این فضا به دلیل ظریف بودن پر نشود. در نتیجه فاصله به وجود آمده منشا رشد انواع قارچ شده و در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای ساختمان و کاشی به وجود بیاورد که با نصب صلیب کاشی می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. از دیگر مزایای کاربرد صلیب کاشی در کاشی کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • همتراز کردن کاشی‌ها با هم برای ایجاد سطح یکدست و منظم
  • ایجاد درز و بند بسیار دقیق در فاصله یکسان و منظم
  • یکپارچه کردن جایگاه کاشی روی دیوار و کف و زیبا و یکدست کردن فضا
  • ایجاد فاصله یکسان بین کاشی‌ها
  • سرعت بخشیدن به روند کاشی کاری
  • سبک و کاربردی بودن صلیب‌ها
  • داشتن صرفه اقتصادی و کاربردی مجدد

صلیب کاشی زرد در بین کاشی ها

نحوه نصب صلیب در کاشی کاری

در کاشی کاری ساختمان باید از صلیب کاشی استفاده شود تا بتوان کاشی‌ها را با فواصل منظم و یکسان روی دیوار یا کف تنظیم کرد. نحوه استفاده از صلیب در کاشی کاری به این شرح است که ابتدا باید زیر کار را با چسب یا ملات بپوشانید و سپس، بعد از ترازبندی، کاشی را روی سطح قرار دهید.

معمولا در این مرحله، برای سفت شدن کاشی از پتک‌های خاصی استفاده می‌شود که به کاشی ضربه وارد نمی‌کند و تنها کاشی را ثابت و محکم سر جای خود قرار می‌دهد. بعد از قرار دادن کاشی روی سطح، می‌توانید با توجه به اینکه دیوار یا کف را قرار است کاشی کنید، از اسپیسر مخصوص کف یا دیوار که ضخامت متفاوتی دارند و در بخش مربوطه در بالا به آن اشاره شده استفاده کنید.
در مرحله بعدی، نصب صلیب کاشی درست مثل تصویر بالا انجام می‌شود؛ به این صورت که صلیب کاشی بین بند کاشی یا کاشی کناری قرار می‌گیرد و به همین نحو تمام فضا با اسپیسر پر می‌شود تا کاشی کاری منطقه مورد نظر تکمیل شود. سپس، بعد از استراحت یک روزه که کاشی‌ها به خوبی به سطح چسبیدند، می‌توانید با خیال راحت صلیب‌ها را جدا کنید. برای اینکه بدانید که چه تعداد صلیب کاشی احتیاج دارید، باید گفت انتخاب تعداد اسپیسر یا صلیب کاشی تخمینی است. اما، می‌توان تعداد صلیب لازم را بر اساس بندهای کاشی و سرامیک در نظر گرفت.

نحوه نصب صلیب یا اسپیسر کاشی

نکات نصب سرامیک با صلیب کاشی و سرامیک چیست؟

برای اجرای دقیق و منظم صلیب در کاشی کاری بهتر است به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به خوبی توجه کنید.

  • برای استفاده از صلیب در کاشی کاری باید از ملات ضد اسید برای نصب کاشی و سرامیک استفاده کنید.
  • برای استفاده از صلیب در کاشی کاری آزمایشگاه‌ها که داشتن سطح یکپارچه یک الزام به حساب می‌آید، باید به صورت تیغی از صلیب برای نصب کاشی و سرامیک استفاده کنید. به این دلیل که کاشی و سرامیک در ساختمان دچار انقباض و انبساط می‌شود، استفاده از این روش در به کارگیری صلیب کاشی کاری الزامی است.
  • به زیرسازی محل نصب صلیب کاشی توجه کنید.
  • دوغابی را استفاده کنید که از مواد نانو ضد اسید تهیه شده باشد.
  • برای استفاده از صلیب برای کاشی کاری در مکان‌های عمومی باید از سرامیک ضد اسید استفاده کنید.
  • برای تخمین تعداد صلیب کاشی مورد نیاز در کاشی کاری فضای مورد نظر کافی است، تعداد کل کاشی‌ها را دوبرابر کنید. به این طریق می‌توانید تعداد صلیب یا اسپیسر کاشی مورد نیازتان را قبل از شروع کار تهیه کنید.
  • گاهی ممکن است جدا کردن اسپیسرها یا صلیب استفاده شده در کاشی کاری دشوار به نظر برسد. در این حالت ممکن است برخی تصور کنند که از تلاش دست بردارند و با دوغاب روی اسپیسرها را بپوشانند. اما، این بدترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید؛ چرا که اسپیسرها در طولانی مدت، به دلیل ایجاد فاصله X شکل و سایش دوغاب به کاشی و کف ساختمان آسیب وارد می‌کنند.
  • گاهی نیاز است برای استفاده از کاشی در بعضی نقاط آن‌ها را برش بزنید. قبل از آن باید به این نکته توجه کنید که نصب صلیب کاشی روی کاشی برش زده کمی دشوارتر از کاشی سالم و بدون برش است. به همین جهت، برای برش کاشی از دستگاهی استفاده کنید که تیغه باکیفیت و تیزی داشته باشد.
  • نکات اسپیسر کاشی

صلیب یا اسپیسر کاشی جایگزین هم دارد؟

ممکن است برخی از چوب پنبه، قطعات کوچک سنگ و مانند آن به جای صلیب در کاشی کاری استفاده کنند که این کار درستی نیست. در واقع، باید گفت هیچ جایگزینی برای صلیب مناسب نیست و فقط باید از خود صلیب در فرایند کاشی کاری و ایجاد فاصله منظم بین کاشی‌ها استفاده کنید. در این شرایط باید گفت، صلیب‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که همه اطراف آن به یک اندازه است و بهترین و موثرترین کارایی را حین کار دارد. بنابراین، هیچ جایگزینی نمی‌تواند کار اسپیسرها را به درستی انجام دهد.

جمع بندی مطالب

سعی کردیم در بالا به این سوال پاسخ دهیم که اسپیسر کاشی چیست، چه انواعی دارد و چه کارهایی را هنگام استفاده از اسپیسر باید انجام داد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. اسپیسر کاشی در واقع قطعات تی شکل یا مثبتی شکل در ابعاد مختلف هستند که از پلاستیک، چوب، بتن و فلز ساخته شده‌اند و متناسب با مقاومتی که دارند برای کاشی کاری، بتن کاری یا آجر چینی در فضاهای مختلف استفاده می‌شوند. برای پخش عمده کاشی دیوار در تهران توسط نمایندگی کاشی پارس در این شهر انجام می‌شود که برای استفاده از مزایای خرید عمده کاشی می‌توانید نمایندگی این کاشی را اخذ کنید.

سؤالات متداول

چرا باید در کاشی کاری از صلیب یا اسپیسر کاشی استفاده کرد؟

برای ایجاد نظم و فاصله یکسان بین کاشی‌ها باید از صلیب یا اسپیسر استفاده کنید.

بجای صلیب کاشی می توان از وسایل دیگری هم کمک گرفت؟

خیر، صلیب کاشی به لحاظ ساختار ابعاد یکسانی دارد و تمامی زوایا و اضلاع آن هم اندازه است. به همین جهت، بهترین کارایی را هنگام نصب کاشی دارد.

از صلیب یا اسپیسر کاشی می توان برای کاشی کاری دیوار و کف استفاده نمود؟

بله، البته، برای کاشی دیوار از صلیب‌های ضخیم‌تر در ابعاد 7 تا 10 میلی‌متر استفاده می‌کنند و از صلیب‌های ظریف‌تر که در ابعاد 1 تا 6 میلی‌متر ساخته می‌شوند در کاشی کف به کار می‌برند.  

درجه کاشی چه تأثیری در نوع و مدل صلیب کاشی دارد؟

در واقع باید گفت که حتی برای کاشی های درجه یک هم باید از صلیب کاشی استفاده کرد؛ چرا که ممکن است فاصله بسیار کوچکی بین دو کاشی درجه یک هم اندازه وجود داشته باشد که با ملات پر نشود و منجر به رشد نوعی قارچ شود که به بنا آسیب وارد کند. در واقع این ابعاد کاشی است که نوع و مدل اسپیسر یا صلیب کاشی را تعیین می‌کند؛ نه درجه کاشی.

نظرات کاربران

کد امنیتی