کاشی بدون بند، کاشی بدون درز، کاشی رکتیفای یا کالیبره چیست؟

فهرست مطالب


یکی از شاهکارهایی که می‌تواند به وضوح کاربرد تکنولوژی را به نمایش بگذارد، پیشرفت صنعت کاشی سازی است. تولید کاشی رکتیفای شده پدیده نوینی در همسان کردن سطح کاشی یا سرامیک به حساب می‌آید و اینگونه به نظر می‌رسد که گویا از یک برش کاشی بسیار بزرگ و در ابعاد کل کف یا دیوار بنا استفاده شده است و هیچ بندی بین کاشی‌ها وجود ندارد که این به نوبه خود زیبایی و جلوه بسیار شکیلی به بنا می‌دهد. کاشی پارس با تولید کاشی کالیبره یا کاشی بدون درز سعی کرده است نسبت به سایر شرکت‌ها پا را یک قدم فراتر نهاده و به جای زاویه دادن به لبه کاشی، کاشی‌ها را به صورت 90 درجه تولید کند. این ویژگی به‌گونه‌ای است که گویا کاشی‌ها کاملا مثل یک پازل به هم می‌چسبند و درزی بین آن دیده نمی‌شود.

کاشی و سرامیک بدون بند یا بدون درز چیست؟

هنگام خرید کاشی پرسلان یا سرامیک درجه یک مدل دیگری از کاشی وجود دارد که به کاشی بدون بند یا بدون درز معروف است. این کاشی به نحوی برش خورده است که گویا هنگام استفاده در فضای مورد نظر، کاشی‌ها کاملا کنار هم به اصطلاح چفت شده و مرز یا درزی بین آن‌ها دیده نمی‌شود و به همین جهت به لحاظ ظاهری بدون هیچ درز و بندی دیده می‌شود که به همین دلیل با همین نام می‌شناسند. به علاوه این کاشی‌ها ابعاد بسیار دقیقی دارند و کاملا متقارن هستند.
اگر چه فضای بین کاشی‌ها همچنان به بندکشی احتیاج دارد؛ ولی فاصله مورد نظر به این دلیل که با کمک لیزر برش می‌خورد بسیار ظریف است و گویا وجود خارجی ندارد و اینگونه به نظر می‌رسد که کل فضا با یک قطعه بزرگ و یکدست کاشی شده است.
تفاوت کاشی معمولی با کاشی بدون درز در یک مرحله است؛ کاشی بدون درز یا کاشی کالیبره شده با طول و عرض یکسان و بدون حتی کمترین میزان تلرانس خطا تولید می‌شود. می‌توان گفت که کاشی بدون درز یا کاشی کالیبره حاصل روش تولید با دقت بسیار بالایی است که در مرحله نهایی مازاد بر تولید کاشی‌های معمولی روی محصولات درجه یک اعمال می‌شود و محصول جدید را خلق می‌کند. انواع کاشی و سرامیک رکتیفای شده در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع موجود هستند.

کاشی و سرامیک بدون بند را با چه اسامی دیگری می شناسند؟

شاید در پاسخ به این سوال یعنی کالیبره در کاشی چیست باید گفت که کاشی سرامیک بدون بند به دلیل برش خاصی که در مرحله نهایی تولید روی آن‌ها زده می‌شود تا هنگام نصب کاملا یکدست و بدون بند به نظر برسند، به کاشی بدون درز یا بدون بند شناخته می‌شوند. البته، به این فرایند برش زدن خاص رکتیفای یا کالیبره کردن کاشی گفته می‌شود و همین نام به صورت کاشی رکتیفای یا کاشی کالیبره روی این نوع کاشی‌ها نهاده شده است. البته اسامی دیگری نیز برای این کاشی وجود دارد که شامل کاشی و سرامیک اسکوئر، لیزری، بدون درز و رکتی فاید است که در این میان تنها چهار اسم بدون بند، بدون درز، کالیبره و رکتیفای معروف‌تر است.

کاشی و سرامیک بدون بند یا رکتیفای شده

مشخصات سرامیک بدون بند چیست؟

سرامیک بدون بند به لحاظ ساختار و مواد اولیه با سرامیک‌های معمولی تفاوت‌هایی دارد؛ چرا که معمولا در ساختار سرامیک و کاشی بدون بند کشی از مواد با کیفیت‌تری استفاده می‌کنند. اما، تفاوت اصلی آن‌ها در مرحله آخر است که یک مرحله اضافه بر مراحل دیگر برای برش کاشی معمولی و تبدیل آن به کاشی رکتیفای انجام می‌شود. از مشخصات کاشی بدون درز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرامیک‌های بدون بند خیلی زود لک می‌شوند و به همین جهت برای محبط‌هایی که سطح آلودگی بالایی دارند مناسب نیستند؛ چرا که باید مدام تمیز شوند.
  • سرامیک بدون درز به این دلیل که هنگام نصب کاملا عاری از بند و درز دیده می‌شود، درست مانند پارکت یکدست به نظر می‌رسد. به همین جهت، زیبایی بسیار چشمگیری دارد.
  • این سرامیک‌ها بین 10 تا 20 سال عمر می‌کنند و از شیشه و آنتیک تهیه می‌شوند.
  • نحوه نصب آسانی دارند و الزاما برای نصب به کاشی کار حرفه‌ای احتیاج نیست و فردی که تخصص هم ندارد، می‌تواند کاشی‌ها یا سرامیک‌ بدون بند را نصب کند.
  • سرامیک بدون درز با کمک لیزر برش می‌خورد. به همین جهت، بسیار دقیق و نازک بوده و اجازه نشت خاک و ریز ذرات را از قسمت زیرین سرامیک به سطح نمی‌دهد.
  • آنچه در خرید کاشی و سرامیک بدون بند باید مد نظر قرار دهید، میزان ضخامت، کیفیت، محل نصب و نوع برش است که در تولیدات کاشی پارس کاشی و سرامیک به صورت 90 درجه و بدون زاویه برش می‌خورد تا بیشترین میزان هم‌پوشانی را داشته باشد.
  • مشخصات کاشی و سرامیک بدون بند یا کالیبره شده

کاشی رکتیفای یا کالیبره چیست (Rectified Tiles)؟

در واقع کاشی رکتیفای به کاشی گفته می‌شود که فرایند برش کاشی به نحو خاصی انجام می‌شود تا دو کاشی به لحاظ ابعاد و اندازه به قدری تطابق و همپوشانی داشته باشند که از کنار هم قرار دادن آن‌ها هیچ فاصله‌ای مابین دو کاشی به وجود نیاید و به اصطلاح هیچ درزی بین دو کاشی دیده نشود. کاشی که به این طریق ساخته شود به کاشی رکتیفای یا کاشی کالیبره معروف است و به لحاظ کیفیت ساخت از کاشی معمولی کیفیت بهتری دارد.
این تعریف ساده‌ای در برابر این سوال بود که کاشی کالیبره چیست. در واقع، مهم‌ترین ویژگی کاشی کالیبره در این موضوع نهفته است که هنگام نصب به بندکشی بسیار جزئی احتیاج دارد و نسبت به کاشی معمولی که بین کاشی باید با مقدار قابل توجهی دوغاب پر شود تا زیباتر شده و استحکام آن بالا رود، به دوغاب بسیار کمتری احتیاج دارد و در کل کاش کاری با کاشی های کالیبره کثیف کاری کمتری دارد.
کاشی رکتیفای به دلیل برش‌هایی که در انتهای کار روی کاشی ایجاد می‌شود هدر رفت دارد که این بخش درکاشی‌های معمولی وجود ندارد. از دیگر ویژگی‌های کاشی و سرامیک رکتیفای شده می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر تغییرات دما اشاره کرد. کاشی‌های معمولی زمانی که از کوره خارج می‌شوند متناسب با میزان رطوبت کاشی ممکن است تاب بخورند یا فشرده شوند که باعث می‌شود کاشی بعد از تولید تغییر سایز بدهد. درحالی‌که، این موضوع در کاشی‌ کالیبره وجود ندارد؛ چرا که کاشی کالیبره زمانی که می‌پزد، ابعاد آن بزرگتر می‌شود  بعد از انجام برش‌های ویژه ابعاد آن به شکل استاندارد کاشی درمی‌آید.

کاشی بدون بند یا رکتیفای شده برای منزل

مزایای رکتیفای کردن کاشی و سرامیک

کاشی کالیبره یا رکتیفای شده مزایای بسیاری دارد و در واقع قدرت پیشرفت صنعت کاشی سازی را به رخ می‌کشد که در ادامه سعی می‌کنیم این موارد را پوشش دهیم:

  • کاشی کالیبره خطوط بندکشی بسیار بسیار ظریف‌تری نسبت به کاشی معمولی دارد که به زیبایی بیشتر این محصول اضافه می‌کند. در مقایسه با کاشی معمولی، کاشی بدون بند کمتر از 1/8 کاشی معمولی خط بندکشی دارد که این موضوع می‌تواند به مصرف کمتر دوغاب و کاشی کاری تمیز و مرتب منجر شود.
  • عدم نیاز به بندکشی اساسی و برش‌های دقیق و هم اندازه  در کاشی‌های کالیبره منجر به بزرگتر شدن این کاشی‌ها و نصب سریع آن‌ها شده که خود گزینه خوبی در سرعت بخشیدن به کار است.
  • کاشی بدون درز هنگام قرار گرفتن در برابر تابش آفتاب به دلیل یکسان بودن لبه‌ها سایه روشن نمی‌شود و حالت مواج ندارد که مزیت خوبی برای یکدست شدن فضا است.
  • زیبایی کاشی و سرامیک رکتیفای شده یا بدون درز

شیوه تولید کاشی و سرامیک رکتیفای یا کالیبره شده چیست؟

کاشی کالیبره شده کاشی‌های پرسلان (کاشی پرسلان چیست) ساده‌ای هستند که لبه‌های آن‌ها طی فرایند خاصی به یک میزان به اندازه 90 درجه برش زده شده است و مربع‌هایی با طول و عرض کاملا یکسان با درصد خطا نزدیک به صفر را می‌سازد تا هنگامی که کنار هم قرار گرفتند هیچ درزی بین آن‌ها دیده نشود و شما بعد از کاشی کاری سطح یکسان و بدون بندی را مشاهده کنید. این کاشی بعد از پخت بزرگتر شده و در مرحله آخر بعد از برش زدن به اندازه ایده‌آل می‌رسد.
اما، نحوه برش این کاشی‌ها به این صورت است که خمیدگی یا پخ ایجاد شده در لبه‌های کاشی را کاملا حذف می‌کند تا کاشی‌های تولید شده همگی همتراز و هم سطح هم شوند. به همین جهت، می‌توان گفت، کاشی کالیبره  تا 1.5% ممکن است در مرحله برش تغییر سایز بدهد. نکته دیگری که درباره رکتیفای کاشی باید بدانید این است که رکتیفای تنها روی کاشی‌های درجه یک اعمال می‌شود و کاشی‌های درجه پایین‌تر (برای آشنایی با درجه بندی کاشی و سرامیک مقاله مربوطه را مطالعه کنید) چون تاب دارند، برای رکتیفای شدن مناسب نیستند. 
کاشی کالیبره که در کاشی پارس تولید می‌شود، شامل دو نوع کاشی بوک مچ و معمولی است. در سری بوک مچ، قبل از نصب کاشی، کاشی کار باید چند کاشی را کنار هم قرار دهد تا بتواند طرح کلی این کاشی را بدست بیاورد و شروع به کار کند. اما، نوع معمولی کاشی رکتیفای بدون طرح است و می‌توان آن را همان لحظه که از جعبه خارج می‌کنید، نصب کنید و طرح و الگوی خاصی ندارد.

کاشی و سرامیک های رکتیفای شده یا بدون بند و درز در کجاها کاربرد دارند؟

کاشی و سرامیک رکتیفای شده یا بدون بند و درز را تقریبا می‌توان بدون محدودیت در هر فضایی به کار ببرید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به لحاظ زیبایی شناختی اگر فضایی با وجود کاشی و سرامیک معمولی زیباتر می‌شود، نباید از کاشی و سرامیک کالیبره استفاده کنید. در کاشی کاری ساختمان و کفپوش‌ها به ویژه می‌توان از کاشی کالیبره استفاده کرد.

نمونه ای از کاربرد کاشی بدون بند یا کالیبره در پذیرایی

کاشی های بدون بند یا درز نیاز به اسپیسر یا صلیب کاشی دارند؟

آیا کاشی‌های بدون درز و بند به اسپیسر یا صلیب کاشی نیاز دارند؟ البته، قبل از آن بهتر است بدانیم صلیب کاشی چیست تا نیاز به استفاده از آن را در کاشی بدون بند تشخیص دهیم. از آنجایی که اسپیسر یا صلیب کاشی باعث می‌شود کاشی در مرحله نصب و بند کشی محکم سرجای خود قرار بگیرد یا دوغاب به یک اندازه بین بندها پخش شود و نتیجه کار تمیز و یکدست شود، برای کاشی بدون درز نیز قابل استفاده هستند؛ چرا که حتی کاشی بدون بند نیز به بندکشی بسیار جزیی و ظریف احتیاج دارد.

صلیب کاشی برای کاشی و سرامیک بدون بند

خرید کاشی بدون بند یا بدون درز از کاشی پارس

کاشی پارس به عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی در عرصه تولید کاشی و سرامیک یکی از بهترین و برترین شرکت‌های تولید کاشی در ایران است. کاشی‌های تولید شده در این شرکت همگی درجه یک بوده و با آخرین تکنولوژی رکتیفای کردن، تولید می‌شوند و نمای خوبی به فضای مورد نظر می‌دهند. 
تولیدات شرکت کاشی پارس در دو دسته کاشی دیوار و کاشی پرسلان قرار می‌گیرند که تمامی محصولات با فناوری رکتیفای کردن، بدون بند و بدون درز در کاشی کاری هستند که مزایای خاص خودشان را پیدا می‌کنند. از طرفی همین موضوع اثبات درجه یک بودن تمامی محصولات است.
می‌توانید برای بررسی قیمت عمده کاشی دیوار با نمایندگی این شرکت در شهر خود تماس بگیرید و از محصولات با کیفیت این شرکت استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت عمده کاشی پرسلان نیز می‌توانید به همین صورت اقدام کنید. ناگفته نماند که تمامی محصولات کاشی پارس بدون بند و درجه یک است و به دو صورت بوکمچ و معمولی به بازار ارائه می‌شود.

جمع بندی مطالب

کاشی بدون بند یکی از محصولات ویژه برای از بین بردن پیچ و تاب‌های موجود در لبه کاشی‌های درجه یک معمولی هستند که نسبت به کاشی‌های معمولی یک مرحله اضافه را باید طی کنند و آن مرحله برش رکتیفای است. به این شیوه می‌توان سطحی بدون بند و مرز را با استفاده از این کاشی ایجاد کرد که همچون سطح فرش یکدست بوده و سبب زیباتر شدن فضا می‌شود.

سؤالات متداول

منظور از کاشی بدون بند یا درز چیست؟

کاشی بدون بند یا درز به کاشی گفته می‌شود که بعد از آماده شدن یک مرحله اضافه که برش نهایی است را نسبت به کاشی معمولی باید طی کند. در این مرحله برش انجام شده به صورتی است که کاشی‌ها دقیقا هم‌اندازه هم هستند و هنگام نصب هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها قابل رویت نیست و سطح یکسانی همچون پارکت را به نمایش می‌گذارد.

کاشی رکتیفای شده همان کاشی بدون بند است؟

بله، کاشی رکتیفای شده با نام کاشی بدون بند، کاشی بدون درز یا کاشی کالیبره نیز شناخته می‌شود.

بهترین جا برای نصب کاشی رکتیفای شده یا بدون درز کجاست؟

اگر قرار است کفپوش به صورت کاملا یکپارچه و مرتب با کاشی یا سرامیک فرش شود، می‌توانید از کاشی رکتیفای شده استفاده کنید. در واقع، این کاشی برای همه جا کاربرد دارد و چون معمولا از جنس پرسلان است در برابر بسیاری موارد همچون خط و خش و نفوذ آب مقاوم است.

چرا کاشی بدون بند محبوبیت زیادی دارد؟

برای علاقه‌مندان به کاشی کاری نوین، استفاده از کاشی بدون درز محبوبیت بالایی دارد. چرا که برخلاف کاشی‌های قدیمی خط و مرزی بین کاشی وجود ندارد که به زیبایی بیشتر فضای مورد استفاده منجر می‌شود.

نظرات کاربران

کد امنیتی