درجه بندی کاشی و سرامیک؛ شیوه تشخیص، مراحل درجه بندی

فهرست مطالب


درست مثل هر محصول دیگری، کاشی و سرامیک نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای درجه بندی است. درجه بندی کاشی و سرامیک بر اساس کیفیت ساخت، ابعاد، میزان ضخامت و میزان مقاومت کاشی و سرامیک طبقه بندی می‌شود. انتخاب کاشی درجه یک، دو، سه و درجه چهار بر اساس اولویت منطقه مورد نظر به لحاظ پرکاربرد بودن یا عکس آن و میزان هزینه تعیین شده برای بنا انجام می‌شود. کاشی پارس به عنوان بهترین و معتبرترین کارخانه تولید کاشی پرسلانی در کشور انواع کاشی دیواری و پرسلان درجه یک را تولید می‌کند که می‌توانید برای خرید انواع کاشی با کیفیت بالا با نمایندگی این کارخانه در شهر خود تماس بگیرید. قبلا به‌طور مفصل در رابطه با تشخیص سرامیک پرسلانی روش‌های خوبی را معرفی کردیم. اکنون، سعی می‌کنیم در این مقاله در رابطه با نحوه درجه بندی کاشی و سرامیک و روش تشخیص آن‌ها توضیح کاملی را ارائه دهیم تا راهنمای خوبی برای شما باشد. با ما همراه باشید.

انواع درجه بندی کاشی

شاید به این نکته توجه کرده باشید که در برخی بناها کاشی استفاده شده یکدست و تمیز بوده و کیفیت بالایی دارد و در برخی مکان‌ها با وجود اینکه ساختمان به تازگی تعمیر و بازسازی شده است، کاشی مرغوب نیست و لب پر بوده و ترک‌هایی روی آن وجود دارد. جدای از اینکه نوع کاشی کاری و مهارت کاشی کار هم شرط است اما تفاوت در این دو کاشی در واقع - در صورت نو بودن هر دو - به درجه بندی کاشی ارتباط دارد. سطح کیفیت کاشی، بی‌نقص بودن آن به لحاظ لعاب برگشتی ترک خورده، کیفیت چاپ، رنگ و لب پریده بودن کاشی مواردی است که درجه کاشی را مشخص می‌کند. سعی می‌کنیم در ادامه انواع درجه بندی کاشی و سرامیک را به صورت مجزا بررسی کنیم.

کاشی درجه یک

یک کاشی باید 13 تیک کیفیت بگیرد تا بتواند درجه کیفی یک را از آن خود کند. به علاوه باید در فاصله یک متری از کاشی هیچ مشکلی مشاهده نشود تا برچسب درجه یک را بگیرد. بنابراین، طبق تعریف بالا باید گفت، کاشی درجه یک به کاشی گفته می‌شود که به لحاظ ظاهری کاملا سالم بوده و هیچ نقصانی در بخش لعاب یا کناره‌های کاشی وجود نداشته باشد. به علاوه از نظر قوس یا بلانر در کاشی‌های محدب شامل 8 درصد خطا و در کاشی‌های مقعر 5% خطا وجود داشته باشد. این کاشی‌ها بالاترین قیمت را دارند و در دسته کاشی‌های صادراتی قرار می‌گیرند.

کاشی درجه دو

کاشی درجه دو نسبت به کاشی درجه یک، نقص‌هایی دارد که باعث نزول درجه این محصول می‌شود. در واقع فرق بین کاشی درجه یک و دو در وجود خط و خش یا بیش از یک یا دو خال به اندازه نیم میلی‌متر در 2 سانتی‌متری لبه‌های کاشی است که این کاشی را در درجه دوم دسته‌بندی می‌کند. عامل دیگری که درجه کاشی را کاهش می‌دهد، وجود بخش‌های فاقد لعاب در ابعاد 3 × 2 میلی‌متری در کناره‌های کاشی است. کاشی درجه دو قیمت کمتری نسبت به کاشی درجه یک داشته و به لحاظ کیفیت، پایین‌تر از کاشی درجه یک است. اما، همچنان طبق درخواست‌ها، جزو کاشی‌های صادراتی هستند.   

کاشی درجه سه

کاشی درجه سه کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به کاشی درجه یک دارد و مشخصه آن وجود خال به اندازه 3 میلی‌متر روی سطح لعابی کاشی است که باعث کاهش درجه این محصول می‌شود. این کاشی صادراتی نیست و کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به دو کاشی دیگر دارد.

کاشی درجه چهار

کاشی درجه چهار که آخرین درجه‌بندی در انواع کاشی را دارد، ارزان‌ترین نوع کاشی بوده و کیفیت بسیار پایینی نسبت به سایر درجه ‌بندی‌های کاشی‌ و سرامیک دارد. این کاشی برای فضاهایی که استفاده از کاشی درجه یک ضرورت ندارد و کاشی تنها به جهت مقاوم سازی و تزیین ظاهری بنا استفاده می‌شود کاربرد دارد.
نحوه تشخیص کاشی درجه چهار به این صورت است که با نگاه کردن به ظاهر کاشی می‌توانید وجود 2 یا 3 خال به اندازه نیم میلی‌متر را روی آن مشاهده کنید. به علاوه کاشی درجه 4 در یک بخش‌ کناره کاشی ممکن است فاقد لعاب کاری به اندازه  10 × 3 میلی‌متر بوده یا در دو بخش کناره کاشی لعاب لب پریدگی به اندازه  5 × 2 میلی متر داشته باشد.
عامل دیگری که می‌توانید کاشی درجه 4 را به راحتی بشناسید، بررسی رنگ کارتن کاشی است؛ چرا که کاشی درجه 4 به رنگ سفید به بازار عرضه می‌شود و روی آن معمولا نوشته است، «این کاشی مشمول قانون 25 استاندارد ایران نیست.»

درجه بندی کاشی از 1 تا 4 در خط تولید

تشخیص درجه بندی کاشی و سرامیک

نحوه تشخیص درجه بندی کاشی و سرامیک به صورت چشمی نیز به راحتی قابل انجام است. کافی است کاشی یا سرامیک را در دست بگیرید و کیفیت آن را با کمک حس لامسه و بینایی بسنجید. برای این کار کافی است مراحل زیر را به دقت انجام دهید.
می‌توانید دو کاشی مورد نظرتان را روی هم قرار داده و اندازه آن‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر هر دو به یک اندازه باشند، نشان می‌دهد کاشی مرغوب بوده و کیفیت خوبی دارد. اگر یکی از دو کاشی کمی کوچکتر باشد، نشان می‌دهد به احتمال زیاد کاشی دچار مشکل بوده و درجه پایینی دارد. 
گام دیگر این است که کاشی‌ها را مماس با هم قرار دهید. اگر بین دو کاشی درزی وجود داشته باشد یا صاف نباشند به این معنی است که کاشی درجه یک نیست.
سرد و گرم کردن کاشی محک خوبی برای مرغوب بودن آن است. اگر کاشی را در یخچال یا فریزر که دمای آن زیر صفر است بگذارید و سپس، بعد از چند ساعت کاشی را در آب جوش قرار دهید و کاشی نشکند نشان می‌دهد کاشی درجه یک و بادوام است.

تشخیص درجه کاشی از روی کارتن

کارتن کاشی در واقع مانند جعبه‌های بسته‌بندی شامل برخی از مشخصات مانند اندازه و ابعاد کاشی، میزان نفوذپذیری، تاریخ تولید، رنگ، کد کالا، علامت تجاری کارخانه، لعابدار یا غیر لعابدار بودن، مساحت تقریبی و درجه بندی کاشی است. به این شیوه می‌توانید از روی کارتن، درجه بندی کاشی را تشخیص دهید. اما، این اتفاق همیشه نمی‌افتد و گاهی روی کارتن درجه کاشی درج نمی‌شود. در این مورد برای تشخیص درجه کاشی از روی کارتن می‌توانید به تفاوت قیمت کاشی‌ها توجه کنید.
اگر دیدید که کاشی‌ها دارای ابعاد، طرح و رنگ یکسان است ولی قیمت متفاوتی دارد، نشان می‌دهد که درجه یکسانی ندارند و کاشی با قیمت بالاتر درجه بهتری دارد. مورد بعدی در نحوه تشخیص درجه کاشی از روی کارتن این است که کارتن‌های سفید رنگ معمولا برای بسته‌بندی کاشی درجه 4 استفاده می‌شود. اگر در نهایت، از روی کاشی نتوانستید درجه بندی آن را حدس بزنید، می‌توانید به ساختار کاشی دقت کنید. تعداد لک یا لب پریدگی روی کاشی را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید به صورت حدودی درجه کاشی را تشخیص دهید.
 برای خرید کاشی درجه یک می‌توانید لیست قیمت عمده کاشی دیوار را بررسی کرده و برای خرید به نمایندگی کاشی پارس در شهر خود مراجعه کنید.  در صورتی که به دنبال خرید عمده کاشی درجه یک هستید، می‌توانید با اخذ نمایندگی کاشی پارس در شهر خود از مزایای خرید عمده محصولات این کارخانه بهره ببرید.

تشخیص درجه کاشی و سرامیک از رو جعبه و کارتن

مراحل درجه بندی کاشی و سرامیک

کاشی‌ها بعد از خارج شدن از کوره به پالت منتقل می‌شوند و چیزی حدود 4 تا 5 ساعت در این قسمت استراحت می‌کنند. سپس، به بخش درجه بندی ارسال می‌شوند. در این بخش به کمک دستگاه درجه‌بندی تعیین درجه می‌شوند. درجه‌بندی کاشی و سرامیک طی 6 مرحله صورت می‌گیرد که سعی می‌کنیم در ادامه بیشتر درباره آن توضیح دهیم.  

  1. درجه بندی براساس سطح ظاهری 

این مرحله توسط اپراتورها به صورت دستی انجام می‌شود. اپراتور عیوب احتمالی مثل لعاب برگشتی، لب پریدگی، کیفیت چاپ، ترک، خال و مانند آن را بررسی کرده و در نهایت به کمک ماژیک درجه کاشی را روی آن ثبت می‌کند.

  1. درجه بندی براساس بلانر یا قوس 

این مرحله با 5 سنسور که در امتداد هم قرار گرفته‌اند انجام می‌گیرد. این سنسورها مجهز به چشم الکترونیکی بوده و طبق اطلاعاتی در آن برنامه‌ریزی شده است، میزان قوس هر کاشی را بررسی می‌کنند. بر این اساس کاشی به دو دسته محدب و مقعر تقسیم می‌شود که هر کدام طبق قانون استاندارد در صنعت کاشی باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند. در حالت محدب، کاشی با 0.08 درصد خطا درجه یک محسوب می‌شود. درحالی‌که با 0.1 درصد خطا درجه 2 و با 3.1 درصد خطا درجه 3 و 4 است. در رابطه با کاشی مقعر باید گفت که کاشی با 0.5 درصد خطا درجه یک، 0.7 درصد خطا درجه 2 و 0.9 درصد خطا یک کاشی درجه 3 است.

  1. درجه بندی براساس سایزر یا کالیبره کاشی 

بر اساس اندازه، مقایسه و درجه بندی می‌کند. در واقع یک کاشی نمونه که به همه لحاظ استاندارد است را در نظر می‌گیرند و سایر کاشی‌ها به خط شده و از دستگاهی که مجهز به سنسور است عبور می‌کنند و با کاشی معیار مقایسه می‌شوند. 

  1. درجه بندی کلی یا جنرال

مرحله‌ای است که درجه‌بندی کلی را تعیین می‌کند. چرا که ممکن است در هر مرحله از مراحل قبلی کاشی یک برچسب بخورد. به این صورت که ممکن است کاشی در درجه‌بندی ظاهری درجه یک باشد و در مرحله قوس درجه 2 و در مرحله کالیبره درجه 3 شود. در این حالت، بزرگترین عدد به صورت کلی درجه کاشی را تعیین می‌کند که در این مثال، کاشی در نهیت محصول درجه 3 محسوب می‌شود.

  1. مرتب سازی یا  Sorting 

مرحله بعدی که در آن 9 استیکر (Staker) قرار دارد. استیکرها کاشی‌ها را بر اساس درجه‌ای که دارند مرتب کرده و آن‌ها را جدا کرده و به مرحله بعدی منتقل می‌کنند.

  1. کارتن و بسته بندی کاشی و سرامیک

مرحله نهایی درجه بندی کاشی و سرامیک است. در این مرحله کد، درجه و  تاریخ تولید محصول توسط یک چاپگر روی کارتن درج می‌شود و کاشی‌ها درون کارتن قرار می‌گیرند. سپس، کارتن‌های کاشی با درجه‌بندی یکسان درون یک پالت گذاشته شده و به کمک لیفتراک به انبار ارسال می‌شود.

مراحل درجه بندی کاشی و سرامیک در 6 مرحله

درجه بندی کاشی و سرامیک بر چه مبنایی است؟

درجه بندی کاشی و سرامیک نقش مهمی در نمایش کیفیت و قیمت گذاری این دو محصول ایفا می‌کند. این دو فاکتور مهم، کاربری کاشی را نیز مشخص می‌کنند. به این صورت که از کاشی درجه یک و درجه دو برای صادرات و ساخت بناهای گران قیمت استفاده می‌شود و از کاشی درجه سه و درجه چهار در ساخت بنای ارزان‌تر به کار می‌رود. به همین جهت، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که درجه کاشی را مشخص می‌کند. این فاکتورها شامل این موارد هستند.
درجه بندی کاشی و سرامیک بر اساس میزان مقاومت آن‌ها در برابر سرد و گرم شدن تعیین می‌شود.
کاشی و سرامیک بر اساس ابعاد و صاف بودن آن‌ها درجه بندی می‌شود. به این صورت است که با مقایسه دو نمونه کاشی با هم می‌توانید در تشخیص درجه بندی کاشی گام موثری بردارید.

نحوه درجه بندی کاشی و سرامیک

انواع درجه بندی سرامیک

سرامیک نیز همچون کاشی درجه‌بندی خاصی دارد که بر اساس مواد تشکیل دهنده، ضخامت سرامیک و وجود معایب احتمالی تعیین درجه می‌شود. سرامیک نیز شامل درجه بندی به صورت درجه یک که بهترین سرامیک است تا درجه 4 که بی‌کیفیت‌ترین سرامیک است درجه‌بندی می‌شود.

سرامیک درجه یک

سرامیک درجه یک سرامیکی است که هیچ نقصی در کناره‌های آن و قسمت لعاب سرامیک وجود ندارد و نرم‌ترین سرامیک است. سرامیک درجه یک سطح صاف و صیقلی دارد و فاقد عیب و ایراد در ظاهر خود هستند.

سرامیک درجه دو

سرامیک درجه دو سرامیکی است که نسبت به سرامیک درجه یک نقص بیشتری دارد؛ به این صورت که ممکن است روی سطح سرامیک یک یا دو خال به ابعاد 2 میلی‌متر وجود داشته باشد. به علاوه به فاصله 2 سانتی‌متر از لبه‌ها صیقلی نبوده و قسمت لعاب سرامیک دچار نقصان باشد.

سرامیک درجه سه

سرامیک درجه سه سرامیکی است که سطح لعابی آن دارای خالی به اندازه 3 میلی‌متر است. این سرامیک‌ها به لحاظ قیمت بسیار پایین‌تر از سرامیک درجه یک و درجه دو است.

سرامیک درجه چهار

اگر کناره سرامیک به اندازه 10 × 3 میلی‌متر فاقد لعاب باشد و به اندازه 5 × 3 میلی‌متر در یکی از لبه‌های سرامیک لب پریدگی وجود داشته باشد این سرامیک درجه 4 است. عامل دیگری که این سرامیک را در دسته 4 درجه‌بندی می‌کند وجود دو یا سه خال به اندازه نیم میلی‌متر روی بخش لعابی و صیقلی سرامیک است. اگر لب پریدگی به اندازه 2 × 2 میلی‌متر در یکی از گوشه‌های سرامیک وجود داشته باشد و قطر این بخش لب پریده نیم میلی‌متر باشد، نشان می‌دهد در مجموع این سرامیک محصولی با درجه 4 است.

انواع درجه بندی سرامیک

تشخیص درجه سرامیک از روی کارتن

آنچه معمولا در بسته‌بندی سرامیک‌ها رعایت می‌شود، حک کردن اطلاعات روی کارتن سرامیک است. این اطلاعات شامل میزان ضخامت، مقاومت، تاریخ تولید، کد محصول و درجه کاشی است. بنابراین، با نگاه کردن روی کارتن می‌توانید درجه سرامیک را بخوانید. به علاوه رنگ کارتن نیز گویای درجه کاشی ساخته شده است. کارتن‌های سفید رنگ حاوی سرامیک درجه چهار هستند. برای خرید کاشی و سرامیک به صورت عمده می‌توانید لیست قیمت عمده کاشی پرسلان و کاشی دیواری را از نمایندگی کاشی پارس در شهر خود جویا شوید و محصول مورد نظر را به صورت عمده یا در تیراژ مورد نظر تهیه کنید.

تشخیص درجه سرامیک از روی کارتن

جمع بندی مطالب

در ساخت هر بنا انتخاب مصالحی همچون کاشی و سرامیک با درجه بندی عالی تا معمولی مطابق با ساختار آن بنا انجام می‌شود. اگر قرار است یک ساختمان لاکچری و گران قیمت ساخته شود، قطعا انتخاب کاشی و سرامیک درجه یک با قیمت بالا مد نظر خواهد بود. اگر هم تنها قرار است یک ساختمان معمولی در نظر گرفته شود که هزینه آن کاهش پیدا کند، تهیه کاشی درجه پایین‌تر هم می‌تواند در ساخت بنا و کاهش هزینه‌ها انتخاب مناسبی باشد. البته، تنها هزینه ساخت بنا در انتخاب درجه بندی کاشی و سرامیک نیست که سبب خرید آن می‌شود. بلکه، گاهی استفاده از کاشی درجه پایین در فضایی که تنها قرار است با کاشی یا سرامیک کاور شود کافی است و درجه بندی آن اهمیت کمتری دارد.

سؤالات متداول

فرق بین کاشی درجه یک و دو چیست؟

کاشی درجه یک کاشی کاملی است که هیچ نقصی به لحاظ ظاهری و ابعاد ندارد. در حالی که کاشی درجه دو ممکن است در یکی از کناره‌های آن دارای خال یا لب پریدگی باشد. به علاوه قیمت کاشی درجه دو کمتر از کاشی درجه یک است.

فرق بین کاشی درجه سه و چهار چیست؟

کاشی درجه چهار به لحاظ کیفیت پایین‌ترین نوع کاشی تولید شده در بازار است که معمولا در چندین نقطه از آن نواقصی وجود دارد. به این صورت که تعداد نواقص موجود در کاشی درجه چهار بسیار بیشتر از کاشی درجه سه است و کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به آن دارد.

درجه بندی کاشی و سرامیک بر چه مبنایی است؟

درجه بندی کاشی و سرامیک بر اساس نواقصی که روی کاشی وجود دارد، اندازه و کیفیت ساخت آن است که می‌تواند بر قیمت و کاربری کاشی اثر بگذارد.

چطور از روی کارتن درجه کاشی و سرامیک را تشخیص دهیم؟

معمولا روی کارتن کاشی‌ها اطلاعات جامعی درج شده است که یکی از آن‌ها درجه کاشی است. در صورتی که درجه کاشی روی کارتن درج نشده بود، رنگ کارتن را بررسی کنید. اگر رنگ کارتن سفید بود نشان می‌دهد کاشی درجه 4 درون جعبه قرار دارد.

نظرات کاربران

کد امنیتی