10+ علت لق شدن کاشی دیوار با راهکارهایی برای رفع لقی کاشی

فهرست مطالب


شاید این اتفاق برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام راه رفتن روی سرامیک کف، احساس کردید که سرامیک لق شده است؛ یا صدایی مثل تق تق از زیر آن به گوش می‌رسد. در این شرایط احتمالا سرامیک شل شده است و برای جلوگیری از شکستن آن باید اقدام کنید. گاهی ممکن است در حمام نیز همین اتفاق بیفتد و یک یا بیش از یکی از کاشی‌های دیوار شل شده باشد که برای رفع لقی کاشی دیوار باید اقدامات لازم را انجام دهید. با ما همراه باشید تا ابتدا علت جدا شدن کاشی از دیوار را بررسی کنیم. چرا که علت لقی کاشی در انتخاب روش تعمیر آن و رفع لقی کاشی دیوار نقش مهمی ایفا می‌کند. سپس، روش‌ رفع لق گیری کاشی دیوار در خانه را معرفی می‌کنیم.  

چرا کاشی‌های دیواری لق می‌شوند؟ علل لق شدن کاشی

اگر علت لق شدگی کاشی را به خوبی ندانیم و روش نادرستی در اصلاح آن و رفع لقی کاشی دیوار اتخاذ کنیم، ممکن است این اتفاق دوباره تکرار شود یعنی کاشی شل شده و خرج اضافه بر دوش شما بگذارد. گاهی اوقات ممکن است علت آن شیوه نادرست چسباندن کاشی روی دیوار سیمانی باشد و گاهی اوقات نیز دلایل دیگری دارند که سعی کردیم کامل‌ترین لیست علت لق شدن کاشی را در ادامه بررسی کنیم.

چسب بی‌کیفیت

کاشی و سرامیک‌های نسل جدید از نوع پرسلان هستند. این نوع کاشی‌ها جذب آب کمی دارند و به همین دلیل، به خوبی به ملات نمی‌چسبند. در این شرایط استفاده از چسب کاشی بی کیفیت نیز بر بار این مشکل اضافه می‌کند. برای  رفع لقی کاشی دیوار اگر از کاشی نسل پرسلان استفاده می‌کنید، باید از چسب با کیفیت استفاده کنید تا چسبندگی لازم را ایجاد کند و کاشی لق نشود.

درزگیری نامناسب

یکی از قسمت‌های بسیار مهم در کاشی کاری و سرامیک کاری، بند کشی است. اگر بندکشی به درستی انجام نشود، مشکل ساز خواهد بود. چرا که درزها آب بندی نمی‌شوند و همین باعث می‌شود لبه کاشی و سرامیک به هم متصل نشده و کاشی در نهایت لق شود. برای رفع لقی کاشی دیوار باید بندکشی اصولی یا درزگیری مناسب انجام شود تا درزها آب بندی شوند. آب بندی درزها و استفاده از ملات با کیفیت باعث می‌شود شوینده‌ها به زیر کاشی نفوذ نکنند. در نتیجه، میزان چسبندگی بین کاشی و ملات کم نشود.

تغییرات شدید دمای محیط

ملات و کاشی با توجه به ساختار و مواد تشکیل دهنده‌، میزان انقباض و انبساط متفاوتی خواهند داشت. بنابراین، تغییرات آب و هوایی تاثیر متفاوتی بر هر کدام می‌گذارد و باعث جدایی این دو از هم شده و کاشی را لق می‌کند.

استفاده از ملات خشک شده

اگر هنگام نصب کاشی و سرامیک از ملات خشک استفاده شود، منجر به لق شدن کاشی می‌شود؛ چرا که چسبندگی لازم را برای چسباندن کاشی به دیوار را ندارد. اما، علت خشک بودن ملات ممکن است به این دلیل باشد که ملات درست شده باشد ولی کاشی به موقع نصب نشده باشد. بنابراین، برای رفع لقی کاشی دیوار سعی کنید، بین درست کردن ملات و نصب آن فاصله‌ای ایجاد نشود. به علاوه، رطوبت موجود در ملات مناسب باشد.

فشار دادن و ضربه دیدن کاشی تازه نصب شده

اگر کاشی شما ترک خورده و متوجه نشده باشید و از کاشی استفاده کنید، ممکن است ترک کاشی بعد از استفاده در دیوار به مرور زمان بیشتر شده و در نهایت بشکند. شکستن کاشی منجر به نفوذ هوا و رطوبت به زیر کاشی می‌شود. در نتیجه، رطوبت نفوذ کرده اختلالی بین کاشی و ملات ایجاد می‌کند و میزان چسبندگی آن را کاهش می‌دهد و کم کم کاشی لق می‌شود و می‌افتد. برای رفع لقی کاشی دیوار، قبل از شروع باید کاشی‌ها را چک کنید. حواستان باشد که از کاشی‌های شکسته استفاده نکنید.

ضخامت پایین ملات یا دوغاب پشت کاشی

هنگام کاشی کاری باید از ملات به اندازه مناسب استفاده کرد. استفاده از مقدار کم ملات که ضخامت کافی نداشته باشد، منجر به لق شدن کاشی می‌شود. برای رفع لقی کاشی دیوار به ویژه در نقاطی که سیستم گرمایش از کف عبور می‌کند یا لوله کشی وجود دارد باید از چند لایه ملات سیمانی استفاده کرد.

استفاده نکردن از چسب کاشی و نگهدارنده مناسب

اگر کاشی که به کار می‌برید از جنسی ساخته شده باشد که با ملات شما همخوانی نداشته باشد، ممکن است به مرور زمان شل شود. در این شرایط باید از نگهدارنده قوی مانند چسب کاشی برای این نوع کاشی و سرامیک‌ها باید استفاده کنید تا بتوانید اقدام جدی در رفع لقی کاشی دیوار خانه‌تان داشته باشید.

کاشی دیواری قبل از نصب تمیز نشده

شاید این نکته کمی جدی گرفته نشود. اما، تمیز کردن کاشی قبل از چسباندن آن خیلی مهم است. حتی قبل از نصب کاشی تمیز کردن دیوار نیز مهم است. با این کار، کثیفی‌ها و خاک به جا مانده از روی سطح کنار زده می‌شود. خاک باقی مانده از گچ یا کاشی قدیمی مانع از چسبیدن چسب روی دیوار شده و در طول زمان منجر به لق شدن کاشی می‌شود. برای رفع لقی کاشی دیوار باید ابتدا کاشی و سطح دیوار را به خوبی تمیز کنید.

صاف نبودن سطح زیرین کاشی دیوار

اگر فضای زیر کاشی همسطح نشده باشد، پستی بلندی‌هایی در زیر کاشی به وجود می‌آید که باعث می‌شود ملات و کاشی به خوبی نتوانند به هم بچسبند. برای رفع لقی کاشی دیوار باید فضای زیر آن را ابتدا هم سطح کنید. سپس، کاشی یا سرامیک را بچسبانید.  

مهارت پایین کاشی کار موقع نصب

گاهی علت لق شدن کاشی و سرامیک مهارت پایین کاشی کار است. چرا که ممکن است تازه کار باشد و نداند که باید چه اندازه ملات استفاده کند یا آگاهی کافی در ترازبندی، نحوه نصب و بندکشی ندارد. به همین دلیل، کاشی بعد از مدتی لق می‌شود. به‌طور مثال، چسباندن کاشی روی دیوار گچی مهارت خاصی لازم دارد. اگر گچ زیر کاشی پرایمر کاری نشده باشد منجر به لق شدن کاشی می‌شود که در ادامه کامل توضیح داده‌ایم. بد نیست مطلب آموزش کاشی کاری را با دقت مطالعه کنید تا متوجه شوید برای جلوگیری از این اتفاقات چه مراحلی باید طی کرد و اساسا کاشی کاری چه اصولی دارد.

گچ زیر کاشی پرایمر کاری نشده است

نصب کاشی روی دیوار گچی قلق خاصی دارد که سعی کردیم در مقاله‌ای به صورت مفصل نحوه چسباندن کاشی روی دیوار گچی را آموزش دهیم. می‌توانید با مطالعه این مقاله تمامی نکات مربوط به نحوه لق شدن کاشی را بیاموزید و از پیشامدهای احتمالی جلوگیری کنید. اما، نکته‌ای می‌توان در اینجا به آن اشاره کرد این است که برای اینکه کاشی به خوبی به دیوار گچی بچسبد باید گچ زیر کاشی پرایمر کاری شده باشد. پرایمر باعث می‌شود سطح زیرین کاشی با یک لایه ضد آب کاملا پوشیده شود. به همین خاطر کاشی‌ها به خوبی به سطح بچسبند و اجازه ندهد که آب به سطح زیر کاشی برسد. یادتان باشد که پرایمر باید کاملا سطح را بپوشاند.

نکات رفع لقی کاشی دیوار

هنگام رفع لقی کاشی دیوار بهتر است به نکاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم به خوبی توجه کنید تا بتوانید به بهترین نحو کاشی لق شده را دوباره سر جای خودش بچسبانید.

  • ابتدا، تصمیم بگیرید که چه نوع کاشی می‌خواهید به عنوان کاشی جایگزین انتخاب کنید. اگر چند سالی از چسباندن کاشی گذشته باشد، ممکن است احتمال پیدا کردن کاشی با همان طرح وجود نداشته باشد. به همین دلیل، می‌توانید با خلاقیت هرچه تمام طرح جالبی را جایگزین کنید.
  • بررسی کنید و ببینید که قبل از برداشتن کاشی لق شده نیاز به دریل کردن و ایجاد حفره هست یا خیر! بهترین اتفاق این است که کاشی تنها لق شده و هیچ آسیبی به آن وارد نشده باشد. در این موقع برای لق گیری کاشی دیوار می‌توانید کاشی را به کمک چسب یا ملات سیمانی به جای اولیه خود بازگردانید.
  • با فروشنده مشورت کنید تا بتوانید مصالحی را تهیه کنید که با کاشی مورد نظر همخوانی داشته باشد. بی توجهی به این مورد می‌تواند باعث لق شدن دوباره کاشی شود.

هشدارها و کارهایی که نباید انجام دهید

درست مانند هر کار فنی دیگر، رعایت یک سری بایدها و نبایدها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه نهایی کار بگذارد. برای رفع لقی موزاییک یا کاشی دیوار سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید.

  • سعی کنید سوراخ عمیقی با دریل روی کاشی ایجاد نکنید. چرا که این کار مقاومت کاشی را در هم می‌شکند و باعث شکستن کامل آن می‌شود.
  • اگر بخواهید برای رفع لقی کاشی دیوار از چسب استفاده کنید، حواستان به تمیزکاری بعد از چسباندن باشد. به همین دلیل، سعی کنید قبل از شروع کار دستمال نرمی را برای پاک کردن محیط آماده کنید. هنگامی که کاشی را با چسب می‌چسبانید و آن را سر جای خود روی دیوار فشار می‌دهید، ممکن است کمی چسب از لابه لای درزها به بیرون نشت کند. در این هنگام، با کمک پارچه نرمی که تهیه کردید، این قسمت را تمیز کنید.
  • هنگام چسباندن کاشی لق شده، مراقب کاشی‌هایی که در اطراف آن قرار دارند باشید. این کاشی‌ها هم ممکن است به دلیل خالی شدن کاشی کناری شل شده باشند. بنابراین، با کوچکترین ضربه ممکن است به چندین قطعه تقسیم شوند.
  • ایمنی کار را رعایت کنید. سعی کنید از ماسک مخصوص، دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید. برخورد اجزا و ریزه تراش‌های کاشی و خاک به چشم‌ها می‌تواند به آن‌ها شما آسیب وارد کند.

مراحل لق گیری کاشی دیوار

زمانی که مصالح زیر کاشی به دلایل مختلفی از بین برود، کاشی لق می‌شود. در این شرایط، چطور لقی کاشی و سرامیک را بگیریم؟ اگر کاشی یا سرامیک سالم باشد که کار شما سخت نخواهد بود. با یک دوغاب کاری می‌توانید لق گیری کاشی دیوار را انجام دهید. اما، اگر کاشی شکسته باشد، باید ابتدا کاشی جدیدی تهیه کنید و مراحلی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است را طی کنید. برای رفع لقی کاشی دیوار بهتر است مراحل زیر را مو به مو اجرا کنید.

خارج کردن کاشی و سرامیک دیواری لق شده

زمانی که کاشی لق می‌شود، این حس را منتقل می‌کند که روی یک ظرف سرامیکی خالی با انگشت می‌کوبید. صدایی که می‌شنوید مانند صدای اکو شده است که در فضای خالی زیر کاشی می‌پیچد و به گوش شما می‌رسد. در این شرایط، باید با صبر و حوصله کاشی و سرامیک لق شده را خارج کنید. با کمک ابزارهای مخصوص مانند فرز، کاردک و فرچه مواد داخل بندکشی را خالی کنید. از یک مکش برای بیرون آوردن سرامیک یا کاشی از جای خودش استفاده کنید. به این شیوه اگر سرامیک یا کاشی سالم باشد، نمی‌شکند.

تمیز کردن سطح زیر کاشی و استفاده از ملات جدید یا چسب محکم

بعد از اینکه کاشی را درآوردید، باید زیر آن را به خوبی تمیز کنید تا برای نصب مجدد آماده باشد و سطح زیر آن کاملا هم سطح با سایر نقاط شود. برای تمیز کردن محیط زیر کاشی می‌توانید از چسب کاشی ضد اسید هم استفاده کنید.

قرارگیری کاشی و سرامیک در محل نصب

ملات تازه یا چسب را به اندازه کافی روی سطح بریزید و کاشی را نصب کنید. به کمک یک چکش پلاستیکی کمی روی کاشی یا سرامیک بکوبید تا سر جای خود محکم قرار بگیرد و هم تراز با سطح اطرافش شود. بعد از اینکه کاشی کاملا سر جای خود قرار گرفت و همسطح و همتراز با سایر کاشی‌های قدیمی شد، از پودر بندکشی استفاده کنید. دورتادور کاشی را درزگیری کنید. سپس، با کمک یک دستمال محیط را کاملا تمیز کنید تا بقایای ملات از روی کاشی پاک شود. چند روز اجازه دهید تا کاشی خشک شود. بعد می‌توانید از روی آن عبور کنید یا اگر در فضای حمام است، از حمام استفاده کنید.

آموزش رفع لقی کاشی دیوار در خانه

گاهی ممکن است تنها یک کاشی یا سرامیک در دیوار آشپزخانه و حمام یا هر جای دیگری دچار لقی شده باشد و مشکل آنقدر بزرگ نباشد که به یک کاشی کار احتیاج باشد. در این شرایط با دیدن آموزش رفع لقی کاشی دیوار به کمک ابزارهای خانگی می‌توانید لق گیری کاشی دیوار را خودتان انجام دهید. برای این کار ابتدا باید ابزارهای مخصوص را تهیه کنید و با روشی که در ادامه معرفی می‌کنیم، کاشی لق شده را اصلاح کنید.

مواد اولیه مورد نیاز شامل، چسب بتن، دریل، گان (تفنگ چسب) و اسفنج و صابون است. این مواد را تهیه کنید و کار را شروع کنید.

برای شروع کار، نیاز نیست کاشی را از جای خودش بلند کنید. تنها کافی است دریل را بردارید و با کمک آن در چهار سمت کاشی و روی درزها سوراخی به عمق 2 سانتی متر ایجاد کنید. توجه کنید که سوراخ ایجاد شده نباید به عمق برسد.

استفاده از دریل باعث می‌شود کمی پودر کاشی و کثیفی روی کاشی به جای بماند. سعی کنید محیط را با جاروی دستی یا برقی یا حتی یک دستمال مرطوب کاملا تمیز کنید.  چسب بتن را آماده کنید و آن را درون گان بریزید و منافذ مورد نظر را از چسب بتن پر کنید. برای اینکه کاشی یا سرامیک محکم شود، روی آن یک وزنه قرار دهید تا حرکت نکند و مواد زیر آن سفت شود. زمانی که وزنه را روی سنگ قرار می‌دهید، ممکن است کمی از چسب به بیرون نشت کند. در این صورت با استفاده از اسفنج و صابونی که تهیه کردید، سریع چسب بتن را از روی سرامیک یا کاشی پاک کنید.

رفع لقی کاشی دیوار و سرامیک با دوغاب

استفاده از دوغاب سیمانی یکی از روش‌های رفع لقی کاشی دیوار است که در آن قبل از هر اقدامی باید علت جدا شدن کاشی از دیوار را بررسی کنید. علت شل شدن کاشی شما را به سمت اتخاذ روش درست هدایت می‌کند. به طور مثال، اگر علت شل شدن کاشی به دلایل ساختاری باشد، دوغاب سیمانی به تنهایی نمی‌تواند مشکل را رفع کند. در این شرایط باید با یک متخصص کاشی کار مشورت کنید تا او مشکل را به‌طور اساسی حل کند. اما، اگر کاشی به خاطر ساییدگی که یک مشکل ساده است، شل شده باشد باید روش‌های زیر را دنبال کنید.

  1. با توجه به عرض خطوط دوغاب و اندازه کاشی‌ها  دوغاب مناسب را انتخاب کنید. در این زمینه دو نوع دوغاب سمباده و بدون سمباده وجود دارد.
  2. در مرحله بعد دوغاب را طبق آنچه روی جعبه دوغاب نوشته شده با هم مخلوط کنید. برای اینکه مخلوط به دست آمده یکدست شود، آن را با کمک مته یا پد همزن هم بزنید.
  3. دوغاب را به صورت کاملا یکنواخت در شکاف بین کاشی‌ها پخش کنید. برای این کار می‌توانید از یک ماله استفاده کنید. ماله به دلیل ابعاد و شکل خاصی که دارد، می‌تواند مواد و مصالح را به صورت یکسان و یکنواخت در یک سطح پخش کند.
  4. محیط کاشی را از دوغاب اضافه که ممکن است بر اثر ایجاد فشار روی کاشی به بیرون نشت کند را کاملا تمیز کنید.
  5. اجازه بدهید دوغاب به مدت 24 تا 72 ساعت استراحت کند. به همین جهت، روی آن راه نروید و اجازه دهید کاملا خشک شود. به این شیوه کاشی محکم شده و دوباره لق نخواهد شد.

چطور از لق شدن کاشی دیوار جلوگیری کنیم؟

کاشی و سرامیک دو محصولی هستند که در ساخت بنا به منظور زیباسازی و مقاوم کردن سطوح در مرحله نازک کاری استفاده می‌شوند. به این دلیل که کاشی دیوار خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است طول عمر آن کاهش پیدا کند. بنابراین اولین اقدام در جلوگیری از شکستگی کاشی تهیه کاشی مرغوب است که می‌توانید آن را از کاشی پارس تهیه کنید.

عامل دیگری که در رفع لقی کاشی دیوار تاثیر زیادی دارد، قسمت دوغاب ریزی است. چرا که، ممکن است کاشی و سرامیک به مدت زیادی در معرض رطوبت، فشار، سایش، مواد شوینده شیمیایی و مانند آن قرار بگیرند. همین موضوع باعث خوردگی دوغاب شده و فضای بین کاشی‌ها را خالی کرده و فضا را برای لق شدن کاشی مهیا می‌کند.

برای اینکه از لق شدن کاشی جلوگیری کنیم، بهتر است که به جای دوغاب سنتی، از پودر بندکشی ضد اسید که آنتی باکتریال نیز هست استفاده کنید. به علاوه می‌توانید از چسب کاشی و آب بند کننده‌ها نیز استفاده نمایید.

جمع بندی مطالب

لق شدن کاشی ممکن است در طول سالیانی که از کاشی یا سرامیک استفاده می‌کنید، اتفاق بیفتد. برای رفع لقی کاشی دیوار روش‌های مختلفی وجود دارد که سعی کردیم،  دلایل لق شدن، نحوه رفع لقی کاشی دیوار را در بالا با جزئیات کامل بررسی کنیم. نکته دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کنید، انتخاب کاشی مرغوب برای جایگزین کردن است. 

در این زمینه، کاشی پارس را به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه تولید کاشی دیوار و پرسلان می‌توان مثال زد. این شرکت به دلیل تولید متنوع و با کیفیت کاشی به عنوان یکی از شرکت‌های برگزیده تولید کاشی به شمار می‌رود. برای دریافت قیمت عمده کاشی دیوار می‌توانید با شرکت یا نماینده کاشی پارس در شهر خود تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا کاشی دیواری لق می شود؟

کاشی ممکن است به دلیل درزگیری نامناسب، چسب بی کیفیت، تغییرات شدید دما، استفاده از ملات خشک، فشار و ضربه وارد شده بر کاشی، ضخامت کم ملات، نامسطح بودن سطح زیرین کاشی و مهارت کم کاشی کار شل یا لق شوند.

چطور لق شدن کاشی دیواری را درست کنیم؟

کاشی ممکن است به دلایل مختلفی لق شود. برای درست کردن لق شدگی کاشی، باید ابتدا بررسی کنید که چه تعداد کاشی نیاز به تعویض دارد. اگر تعداد آن زیاد باشد، بهتر است با یک متخصص کاشی کار صحبت کنید تا کار را برای شما انجام دهد. اگر تعداد کاشی‌های مخدوش زیاد نباشد، می‌توانید خودتان در خانه با تهیه چند ابزار کوچک به رفع لقی کاشی دیوار بپردازید. روی کاشی‌ها را سوراخ کرده و با مواد پرکننده آن‌ها را به کمک گان پر کنید. سپس، اجازه دهید کاشی کاملا خشک شود.

چکار کنیم کاشی دیواری و سرامیک بعد از مدتی لق نشوند؟

علت لق شدگی کاشی دیوار این است که ممکن است مدت زیادی از کاشی کاری گذشته باشد و ملات زیر کاشی تحلیل رفته باشد. یا دوغاب از همان ابتدا، ممکن است خوب روی محیط و درز و شکاف‌ها را نپوشانده باشد. به همین دلیل، ممکن است باعث لقی کاشی شود. برای اینکه کاشی لق نشود، باید از پودر بندکشی ضد اسید و آنتی باکتریال، چسب مخصوص کاشی و آب بند کننده استفاده کنید تا دوام دوغاب کاری را افزایش دهد.

چطور جلوی لق شدن کاشی دیواری و سرامیک را بگیریم؟

برای جلوگیری از لق شدن کاشی بهتر است از پودر بندکشی ضد اسید استفاده کنید تا دوغاب بین درزهای کاشی به دلیل برخورد با مواد شوینده یا رطوبت تحلیل نرود. به این شیوه می‌توانید جلوی لق شدن کاشی و سرامیک را بگیرید. 

نظرات کاربران

کد امنیتی