کندن کاشی دیوار؛ روش های تخریب کاشی دیوار بدون شکستگی

فهرست مطالب


اگر به دنبال بازسازی فضای داخلی آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی هستید، با تخریب کاشی دیوار می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. گام نخست برای تغییر دکوراسیون انتخاب کاشی است. شرکت کاشی پارس تولید کننده عمده انواع کاشی دیوار و پرسلان می‌باشد که می‌تواند انتخاب را برایتان ساده نماید. لازم است سبک و نوع دکوراسیون خود را مشخص نموده و سپس با توجه به سبک دکوراسیون به دنبال انتخاب کاشی‌های مدرن و جدید باشد. شرکت کاشی پارس با تنوع بی‌نظیر گزینه‌های زیادی را پیش رویتان قرار می‌دهد. همچنین شرکت کاشی پارس تولید کننده عمده انواع کاشی دیوار بوده و خرید از این مجموعه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

قبلا در خصوص چسباندن کاشی دیوار به طور مفصل صحبت کرده‌ایم و امروز قصد داریم به شکل تخصصی به مبحث کندن و تخریب کاشی دیوار با حداقل تلفات صحبت کنیم تا اگر به فکر تغییر دکوراسیون هستید به بهترین شکل انجام شود.

تخریب کاشی دیوار با اسکنه

مراحل کندن کاشی دیوار

نصب کاشی و سرامیک جدید بر روی کاشی و سرامیک‌های قدیمی، ساده‌ترین روش برای تغییر دکوراسیون است. برخی در پی آن هستند که خودشان این کار را انجام دهند.

رعایت اصول ایمنی

اگر می‌خواهید کاشی‌های قدیمی را تخریب و کاشی‌های جدید را جایگزین کنید، اصولی دارد که باید آن را مدنظر قرار دهید.

استفاده از دستکش ایمنی

مقاومت بالای این دستکش‌ها حین کار با کاشی سبب می‌شود در حین کار دست‌هایتان آسیب نبیند و بتوانید کار را به درستی انجام دهید.

استفاده از عینک ایمنی

از آسیب چشم‌ها در حین کار جلوگیری می‌کند. خرده‌های کاشی هنگام برش یا دوغاب ممکن است مشکلاتی را برایتان به وجود آورند که با استفاده از عینک ایمنی می‌توانید آن را به حداقل برسانید.

استفاده از کلاه ایمنی

کار کردن در ارتفاعات و یا قرار دادن کاشی در ارتفاع بالای سرتان ممکن است بریتان حادثه ساز شود. برای جلوگیری از آسیب سر ناشی از کنده شدن کاشی و افتادن آن بر روی سرتان، ضروری است از کلاه ایمنی استفاده نمایید.

استفاده از کفش ایمنی

خرده‌های کاشی که بر روی زمین قرار گرفته‌اند و یا افتادن کاشی بر روی پاهایتان، یکی دیگر از خطراتی است که ممکن است به شما آسیب برساند. با استفاده از کفش ایمنی می‌توانید به سادگی از پاهایتان مراقبت کنید.

خرید ابزارآلات مناسب

جهت کندن کاشی روی دیوار لازم است از ابزارهای مختلفی استفاده نمایید. چکش، اسکنه، تیشه بنایی، جارو، فرغون و جاروبرقی از جمله ابزارهایی است که می‌توان نام برد. توجه داشته باشید که برای کندن کاشی دیوار، لازم است تمامی ابزارهای مصرفی سالم باشند.

ابزارهای لازم برای تخریب کاشی دیوار

پوشاندن وسایل برای جلوگیری از آسیب احتمالی

در هنگام تخریب کاشی دیوار، گرد و خاک به وجود می‌آید و لازم است قبل از انجام، تمامی وسایل منزل را با نایلون یا پارچه بپوشانید. سیستم‌های تهویه هوا را خاموش کنید و حتی بهتر است دریچه‌های تهویه را ببندید. در اتاق را ببندید و در عوض پنجره‌ها را باز کنید تا گرد و خاک سریعتر خارج شود. براده‌ها و گرد و خاک سبب آسیب احتمالی به وسایل می‌شوند لذا لازم است قبل از شروع کار، آن‌ها را به خوبی بپوشانید.

سطح سینک ظرفشویی، روشویی، وان، توالت فرنگی و ایرانی را به خوبی بپوشانید. هنگام تخریب کاشی دیوار ممکن است قطعات جدا شده از کاشی‌ها به این سطوح آسیب برساند. بهترین کار این است که بر روی آن‌ها مقوا، پلاستیک و حتی تخته چوبی قرار دهید.

پوشاندن وسایل داخل خانه قبل از کندن کاشی دیوار

جدا کردن کاشی اول

جدا کردن ردیف اول کاشی سخت‌تر از بقیه ردیف‌های کاشی است چرا که برای تخریب کاشی دیوار، دسترسی آسانی به آن ندارید. بهترین روش کندن کاشی، جداسازی کاشی‌هایی است که لق یا سست شده‌اند. همچنین می‌توانید یک کاشی را با اسکنه بشکنید و با خارج کردن آن، ردیف اول را به ترتیب جدا کنید.

اگر به کاشی‌ها یا سرامیک نیازی ندارید، می‌توانید آن‌ها به وسیله پتک یا چکش بشکنید و سپس اقدام به جداسازی نمایید. استفاده از پتک و چکش کار شما را ساده می‌کند اما در جاهایی که جداسازی مشکل است، استفاده از اسکنه را در اولویت قرار دهید.

جدا کردن مابقی کاشی های دیواری

پس از خارج کردن ردیف اول کاشی‌ها، دسترسی به ردیف‌های دیگر ساده شده و با به کار بردن ابزار می‌توانید کاشی‎‌ها را به ترتیب خارج نمایید. طریقه کندن کاشی از دیوار بدین شکل است که اسکنه را بر روی دیوار و زیر کاشی مورد نظر قرار می‌دهید. سپس با چکش ضرباتی را به اسکنه وارد کنید تا کاشی جدا شود.

در این مرحله مراقب باشید که کاشی جدا شده، به شما آسیبی وارد نکند چرا که دارای لبه‌های تیز و برنده است و هنگام سقوط نیز ممکن است برایتان دردسرساز شود. بهتر است از یک نفر دیگر نیز کمک بگیرید تا در هنگام جداسازی کاشی قدیمی بتواند کاشی را به آرامی جدا کند.

تمیز کردن سطح دیوار

در نهایت پس از کندن کاشی دیوار، لازم است چسب یا سیمان به جای مانده بر روی دیوار را جدا کنید. برای یقرار دادن کاشی‌های جدید، باید سطح مورنظر تمیز باشد. اگر در شروع کار بر روی زمین، پلاستیک یا نایلون قرار داده‌اید آن را جمع آوری نمایید. کاشی‌های شکسته را با جارو جمع آوری نموده و بهتر است آن را درون کارتن قرار دهید.

کاشی شکسته تیز و برنده است، آن را داخل نایلون قرار ندهید و به صورت تفکیک شده از سایر زباله‌ها بگذارید. اگر یکسری از کاشی‌ها سالم جدا شده‌اند، می‌توانید آن را برای استفاده مجدد نگه دارید.

خرید کاشی دیواری با طرح و مدل جدید

پس از اتمام کار و پاکسازی سطوح کف و دیوار، می‌توانید کاشی‌های جدید را جایگزین کاشی‌های قدیمی نمایید. اگر هنوز برای خرید کاشی‌های جدید اقدام نکرده‌اید، شرکت کاشی پارس که مرکز خرید عمده کاشی دیوار در ایران است، می‌تواند به شما کمک کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خرید خود را با کمترین قیمت انجام دهید.

آشنایی با روش کندن کاشی قدیمی از دیوار و جایگزین کردن آن با کاشی جدید به شما کمک می‌کند تا بتوانید با برنامه ریزی مناسب آن را به سادگی انجام دهید. تغییر دکوراسیون بدین صورت در کوتاه‌ترین زمان صورت می‌پذیرد.

سایر روش های کندن کاشی روی دیوار

جهت جداسازی کاشی‌ها از روی دیوار یا کف، با توجه به نوع ملاتی که برای چسباندن آن‌ها به کار رفته است، می‌توان اقدام نمود. اگر می‌خواهید کاشی‌ها را سالم خارج نمایید، طرز کندن کاشی از دیوار کمی متفاوت است. روش کندن کاشی دیوار بدین صورت است که باید ضرباتی را به آرامی به کاشی وارد کنید تا بتوانید آن‌ها به صورت سالم یا حداقل شکستگی خارج کنید.

در این قسمت به توضیح روش تخریب کاشی دیوار می‌پردازیم تا بتوانید به صورت حرفه‌ای تر و در طی زمان کمتر، تخریب کاشی‌های قدیمی را انجام دهید:

کندن کاشی دیوار با حرارت

نحوه کندن کاشی از دیوار در این روش بدین صورت است که سشوارهای صنعتی یا مشعل را به مدت 20 تا 30 دقیقه به کاشی‌ها نزدیک می‌کنند. البته لازم است توجه داشته باشید که کاشی‌های قدیمی که با چسب‌های صنعتی به دیوار چسبیده‌اند، در این روش به سادگی جدا نی‌شوند.

حرارت ایجاد شده توسط سشوار صنعتی یا مشعل باعث شل شدن چسب زیر کار کاشی شده و شما به سادگی می‌توانید کاشی قدیمی را جداسازی نمایید. لازم است توجه داشته باشید که کاشی شل شده و امکان افتادن آن وجود دارد.

گرم کردن کاشی برای کندن

استفاده از سنگ فرز

اگر سطحی که می‌خواهید کاشی را از آن جدا کنید، فاقد درز و شکاف است، بهترین روش استفاده از سنگ فرز می‌باشد. نحوه کندن کاشی از دیوار بدین صورت است که سنگ فرز را بین درز کاشی‌ها قرار داده و با شکافتن دوغاب، اقدام به جداسازی کاشی قدیمی کنید.

تخریب کاشی دیوار با سنگ فرز

کندن کاشی از روی دیوار با چکش برقی

قدرت تخریبی چکش برقی بسیار بالا بوده و در قسمت‌هایی از دیوار یا کف با روش‌های ذکر شده، جداسازی امکانپذیر نیست، از چکش برقی استفاده می‌کنند. احتمال خرد شدن کاشی و حتی آسیب به دیوار نیز در این روش وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که از چکش برقی تنها در موارد خاص استفاده نمایید.

رعایت اصول ایمنی و همچنین مهارت استفاده از چکش برقی را مدنظر داشته باشید چرا که استفاده از آن مستلزم مهارت بالاست.

کندن کاشی روی دیوار با دست

استفاده از این روش برای کاشی‌هایی است که لق شده‌اند و با وارد کردن نیروی بسیار کمی توسط دستتان جدا می‌شوند. توجه داشته باشید که حین کار، از دستکش استفاده کرده تا لبه تیز کاشی دستتان را نبرد. همچنین استفاده از یک قلم و چکش می‌تواند بسیار کارساز باشد. بدین صورت که قلم را بین دوغاب کاشی‌ها قرار داده و به وسیله چکش به آرامی به آن ضربه وارد کنید تا کاشی جدا شود.

جمع بندی مطالب

جایگزین کردن کاشی‌های قدیمی با جدید می‌تواند سبب تغییر دکوراسیون منزل شما شود و در نهایت به روز شدن فضای خانه شود. اگر قصد تخریب کاشی دیوار را دارید، در این مقاله به توضیح کامل و مرحله به مرحله آن می‌پردازیم. در ابتدا لازم است نکات ایمنی اصولی را رعایت نمایید.

مرحله دوم، استفاده از ابزار مناسب با توجه به نوع زیر سازی کاشی است که می‌خواهید آن را جداسازی نمایید. در این مقاله گفتیم که برای هر نوع دوغاب یا زیرسازی، استفاده از کدام ابزار مقرون به صرفه است. در نهایت جایگزین کردن کاشی جدید به جای کاشی قدیمی است. شرکت کاشی پارس تولید کننده عمده کاشی دیوار می‌تواند گزینه‌های متنوعی را با نازلترین قیمت در اختیارتان دهد تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، بازسازی را انجام داده و به اتمام برسانید.

سؤالات متداول

 

بهترین روش کندن کاشی دیوار چست؟

با دست و استفاده از اسکنه یا قلم و چکش می‌توان کاشی‌های قدیمی را تا حد زیادی سالم جداسازی نمود.

با چه روش هایی می توان کاشی قدیمی را از روی دیوار جدا کرد؟

حرارت، سنگ فرز، چکش برقی و دست

نظرات کاربران

کد امنیتی