فرق کاشی و سرامیک؛ 12 تفاوت بین کاشی و سرامیک که باید بدانید!

فهرست مطالب


شاید اگر خیلی با دنیای کاشی و سرامیک آشنا نباشید، اطلاع کافی از ساختار و تفاوت دقیق این دو محصول نداشته باشید. بنابراین این سوال پیش می آید که تفاوت کاشی و سرامیک چیست؟ این موضوعی است که سعی می‌کنیم با جزئیات کافی در ادامه توضیح دهیم. قبلا در مقاله‌ای مجزا سعی کردیم روش تشخیص سرامیک پرسلان از سرامیک معمولی را با جزییات کامل بررسی کنیم و اکنون سعی می‌کنیم این موضوع را راجع به فرق کاشی و سرامیک تعمیم دهیم تا با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات متنوع اطلاعات کاملی راجع به این دو محصول کسب کنید. خرید کاشی و سرامیک با کیفیت و درجه یک طول عمر استفاده از این محصول را افزایش داده و باعث می‌شود جلوه بنا بیش از قبل شود. ما در شرکت کاشی پارس همیشه تلاش کرده ایم محصولاتی درجه یک و با کیفیت تولید کنیم. بنابراین اگر مایل باشید می‌توانید از نمایندگی کاشی پارس در شهر خود به صورت عمده یا در متراژ دلخواه خرید کنید.

کاشی چیست؟

کاشی پوششی برای دیوارها است که از جنس سفال تهیه شده و پس از قالب گیری در کوره و در حرارت بسیار بالا پخته و آماده می‌شود. در مراحل بعدی روی آن را با ماده‌ای مانند شیشه لعاب کاری می‌کنند تا به استحکام بیشتر آن اضافه کرده و زیباتر شود. لعاب کاشی نیز به صورت مات، پولیشی، طرح‌دار و ساده ساخته می‌شود. اما، باید گفت که کاشی برای اولین بار در قونیه در قرن 13 هجری قمری کشف شد و بعد از آن در طی دوران مختلف تغییراتی روی آن اعمال شد و نسخه بهبود یافته امروزی آن با آخرین تکنولوژی روز در دست ما است.

کاشی روی دیوار

سرامیک چیست؟

سرامیک در واقع، همان کاشی است که قسمت لعاب روی آن با مواد دیگری همچون مواد غیر آلی و معدنی نیز ترکیب شده و محصول نهایی یعنی سرامیک تولید می‌شود. سرامیک مخصوص پوشش کف در ساختمان‌ها و بناهای مختلف است که در دمایی بالاتر از دمای کاشی در کوره می‌پزد. این تغییر دمایی به سرامیک استحکامی بیش از استحکام کاشی را می‌دهد و باعث می‌شود سرامیک نسبت به کاشی محصول مقاوم‌تری شود. سرامیک‌ها در نهایت در ابعاد مختلف با طرح‌های متنوع تولید می‌شوند. سرامیک معمولا ضد آب بوده و برای کفپوش آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی کاربرد دارد. سرامیک انواع مختلفی دارد که می‌توان آن را به صورت سرامیک پرسلانی، سرامیک گرانیتی، شیشه‌ای، مرمر و خشک نام برد.

سرامیک روی کف

تفاوت کاشی و سرامیک در چیست؟

کاشی و سرامیک دو محصول مهم در مقاوم سازی و زیباتر کردن بناها به حساب می‌آیند. دو محصولی که در عین شباهت، تفاوت‌های زیادی با هم داشته و طبق تفاوت‌ها، کاربری متفاوتی نیز پیدا می‌کنند. از آنجایی که ساختار مواد تشکیل دهنده کاشی و سرامیک در بخش‌هایی متفاوت است، فرق سرامیک و کاشی از همین نقطه شروع می‌شود. اما، اگر بخواهیم به صورت جزیی بررسی کنیم، تفاوت کاشی و سرامیک شامل تفاوت ظاهری، ضخامت آن‌ها، کاربرد، ساختار و موارد دیگری است که سعی می‌کنیم در ادامه همه موارد را بررسی کنیم.

تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سرامیک در واقع همان کاشی است که بخش لعاب کاری آن از مواد متفاوتی نسبت به کاشی تشکیل شده است. البته، تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک تنها به این نکته ختم نمی‌شود. بلکه، باید گفت که مدت زمان پخت این دو محصول نیز تفاوت‌هایی در ظاهر این دو ایجاد می‌کند؛ به طوری که، سرامیک به دلیل پخت در دمای بالاتر پر رنگ‌تر از کاشی است. از دیگر علائمی که می‌توان به کمک آن فرق کاشی و سرامیک را تنها با نگاه کردن تشخیص داد این است که سرامیک در برابر تابش نور خورشید مقاوم است.

تفاوت ضخامت کاشی و سرامیک

فرق بین کاشی و سرامیک به لحاظ ظاهری در نکته دیگری نیز نهفته است که مربوط به ضخامت این دو محصول است. تفاوت ضخامت کاشی و سرامیک به دلیل لعاب کاری خاصی که روی سرامیک انجام می‌شود نمود پیدا می‌کند؛ می‌توان گفت که ضخامت سرامیک بیشتر از کاشی است و همین موضوع باعث می‌شود در کنار عوامل دیگر، تاثیری بر میزان مقاومت سرامیک نسبت به کاشی داشته باشد و در این میان، در بین محصولاتی که تاکنون به بازار عرضه شده است، سرامیک پرسلان بیشترین ضخامت و مقاومت را دارد.

تفاوت کاشی و سرامیک در ضخامت

فرق کاربردی کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک به دلیل ساختار متفاوت متعاقبا کاربرد یکسانی نخواهند داشت. در واقع تفاوت جای کاشی و سرامیک از همین نقطه شروع می‌شود. به دلیل اینکه کاشی سبک‌تر از سرامیک بوده و مقاومت کمتری نسبت به سرامیک دارد، از آن در تزیین دیوار استفاده می‌شود. در حالی که، از سرامیک به دلیل مقاوم بودن برای پوشش کف که محل رفت و آمد و تحمل وزن وسایل مختلف است استفاده می‌شود.
عامل دیگری که تفاوت بین کاشی و سرامیک و جایگاه آن‌ها اشاره دارد، این موضوع است که سرامیک رسانای ضعیف الکتریسیته و حرارت بوده و برای حفظ انرژی و گرمای ساختمان از آن در پوشش کف استفاده می‌شود. سرامیک با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار است و به راحتی قابل شستشو است؛ این ویژگی عامل مهمی برای کاربردی بودن سرامیک است و می‌توان از آن در مکان‌های مختلفی همچون بیمارستان‌ها، هتل‌ها، پارکینگ، لابی، سرویس بهداشتی، کف ساختمان و آشپزخانه استفاده کرد.

کاشی روی دیوار و سرامیک برای کف

فرق ساختاری کاشی و سرامیک

کاشی از دو بخش پایه و پوشش رویی که به لعاب شناخته می‌شود تشکیل شده است. بخش پایه آن از جنس سفال و بخش رویی که در واقع همان لعاب روی کاشی است. سرامیک نیز از دو بخش پایه و لعاب رویی تشکیل شده است. پس، فرق کاشی و سرامیک در چیست؟ در واقع تفاوت کاشی و سرامیک ها در جنس متریال استفاده شده در لعاب این دو نهفته است. لعاب سرامیک از مواد غیر آلی و مواد معدنی همچون خاک رس، ماسه و فلدسپات تشکیل شده است و همین ویژگی منجر به ایجاد قابلیتی بسیار خوب در سرامیک می‌شود و آن قابلیت، راحت تمیز شدن سرامیک نسبت به کاشی است. 

فرق دمای پخت کاشی و سرامیک

عامل دیگری که تفاوت بین کاشی با سرامیک را به لحاظ ساختاری رقم می‌زند، تفاوت در دمای پخت کاشی و سرامیک است که باعث می‌شود ساختار آن‌ها باهم تفاوت‌هایی داشته باشد. سرامیک با دمای بالاتر در کوره می‌پزد و همین موضوع باعث می‌شود بافت و رنگ آن نسبت به کاشی متفاوت شود.

فرق مقاومت کاشی و سرامیک

فرق کاشی و سرامیک چیه؟ تفاوت در دمای پخت و ساختار این دو محصول بر مقاومت آن اثر می‌گذارد که می‌توان گفت، مقاومت سرامیک از همه لحاظ بیشتر از مقاومت کاشی است. کاشی در برابر آب مقاوم نیست. به همین جهت روی دیوار استفاده می‌شود و برای فضاهایی که با آب سروکار دارد مناسب نیست.

ساختار کاشی و سرامیک

فرق طول عمر و ماندگاری کاشی و سرامیک

فرق کاشی با سرامیک در طول عمر بین آن‌ها نیز خلاصه می‌شود؛ سرامیک دوام بیشتری نسبت به کاشی دارد و این نشان می‌دهد که ممکن است مجبور شوید کاشی‌ها را بعد از چند وقت تعویض کنید ولی سرامیک را خیر. به همین جهت، سعی می‌شود از این کاشی در پوشش دیوار و از سرامیک در پوشش کف استفاده شود.

تفاوت قیمت کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک به عنوان دو مصالح اساسی در ساخت بنا قیمت‌های کاملا متفاوتی دارند. برخی کاشی‌ها که برای ساخت و ساز در برج‌ها یا مناطق مسکونی گران قیمت استفاده می‌شوند، قیمت بسیار بالایی دارند که این موضوع در رابطه با سرامیک نیز صدق می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت که کاشی و سرامیک با رنج قیمتی متفاوتی در بازار موجود است که می‌توانید متناسب با نیاز و بودجه‌ای که دارید یکی را تهیه کنید.

تفاوت نحوه تولید کاشی و سرامیک

فرق سرامیک و کاشی در نحوه تولید این دو محصول نیز مشهود است. در تولید کاشی، خمیر آن کاملا فشرده شده و بعد در دمایی بین 1200 تا 1250 درجه سانتی گراد می‌پزد و به اصطلاح بیسکوییتی می‌شود؛ بعد از مرحله لعاب کاری دوباره داخل کوره رفته و بین 1100 تا 1260 درجه سانتی گراد حرارت می‌بیند و تثبیت می‌شود. درحالی‌که، شرایط مذکور در نحوه تولید سرامیک کمی متفاوت است. کاشی دو پخت و سرامیک تک پخت بوده و خمیر اولیه به همراه لعاب رویی با هم تنها یک بار داخل کوره قرار می‌گیرد و مرحله بیسکوییتی و تثبیت همزمان در یک مرحله انجام شده و با حرارتی به میزان 1650 درجه سلسیوس می‌پزد. 

تفاوت در شیوه تولید کاشی و سرامیک

فرق سرامیک و کاشی از نظر HSE

دنیا به سمت آگاه‌تر شدن پیش می‌رود. بنابراین، استفاده از مصالحی که به طبیعت صدمه وارد نکند و دوستدار طبیعت باشد اهمیت بیشتری دارد؛ مصالحی که بتواند با طبیعت همسو بوده و به راحتی قابل بازیافت باشد و بدون اینکه مشکلی ایجاد کند جذب طبیعت شود مطلوب است. در این میان مصالحی که از سنگ، سیمان، گچ و ماسه تشکیل می‌شوند مصالح سازگار با محیط هستند. از این میان می‌توان به کاشی های خشتی، کاشی های معرق مرمر، کاشی و سرامیک های غیر شیشه ای، کاشی های موزاییک، کاشی های سیمانی، کاشی های گچی اشاره کرد.

تفاوت در میزان تنوع کاشی با سرامیک

تفاوت کاشی و سرامیک در تنوع تولید این دو محصول نیز دیده می‌شود. تولید کاشی با تنوع در طرح و رنگبندی نسبت به سرامیک بیشتر است. اگر چه که این روزها سعی شده است با ایجاد سرامیک‌های متنوع این جای خالی را پر کنند. اما، همچنان کاشی نسبت به سرامیک متنوع‌تر است.  

تفاوت خاصیت ضد حریق بودن کاشی و سرامیک

سرامیک به ویژه سرامیک پرسلان در برابر حریق مقاوم بوده و در صورت آتش سوزی هیچ تغییری در بافت و ساختار آن ایجاد نمی‌شود و در برابر تابش مستقیم نور خورشید مقاوم است. دلیل استفاده از این محصول در تزیین و کاور نمای بناها همین است که می‌تواند حرارت خورشید را تاب بیاورد و رنگ پریده نشود.

ضد حریق بودن در کاشی و سرامیک

خرید عمده کاشی و پرسلان

کاشی و سرامیک به عنوان دو فاکتور مهم در ساخت بناهای مختلف در ابعاد گسترده‌ای استفاده می‌شود. خرید عمده این دو محصول میزان قیمت آن را کاهش می‌دهد و مقرون به صرفه‌تر است. برای اطمینان می‌توانید لیست قیمت کاشی پرسلان را نسبت به لیست قیمت عمده آن بررسی کنید و تفاوت را مشاهده کنید.
با توجه به فرق کاشی و سرامیک و بررسی جزییات آن متناسب با فضایی که می‌خواهید از کاشی یا سرامیک استفاده کنید، همه را در تعداد عمده از کاشی پارس تهیه کنید. اگر می‌خواهید کاشی دیوار بخرید، ابتدا بهتر است از لیست قیمت عمده کاشی دیوار از طریق نمایندگی کاشی پارس در شهر خود مطلع شوید. برای خرید کاشی پرسلان نیز می‌توانید همین کار را انجام داده و لیست قیمت عمده کاشی پرسلان کاشی پارس را تهیه کنید و در نهایت محصول را در تعداد عمده و با توجه به کیفیت بالای کاشی و سرامیک این شرکت تهیه کنید.

جمع بندی مطالب

فرق بین کاشی و سرامیک چیست؟ این موضوعی است که شاید در نگاه اولیه تنها در ظاهر این دو محصول مشاهده شود. در حالی‌که، فرق بین کاشی و سرامیک از نحوه تهیه این دو محصول گرفته تا میزان مقاومت و کاربرد آن‌ها همگی با هم متفاوت است. با نگاهی دقیق‌تر به این جزییات با یک نگاه می‌توانید فرق سرامیک و کاشی را تشخیص دهید و بدانید که هر یک در چه فضایی قابل استفاده است. برای خرید عمده کاشی و سرامیک نیز می‌توانید از طریق نمایندگی کاشی پارس در شهر خود اقدام کرده و محصول نهایی را با قیمت بسیار خوب تهیه کنید.

سؤالات متداول

کاشی بهتر است یا سرامیک؟

از آنجایی که کاربرد کاشی و سرامیک با هم متفاوت است، مقایسه این چنینی مقایسه اشتباهی است. چرا که هر دو در جایگاه خود کار مخصوصی انجام می‌دهند. بنابراین، باید گفت که هر دو محصول کاربردی بوده و هر دو اگر در جای درست خود استفاده شوند بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

کاشی تنوع بیشتری دارد یا سرامیک؟

کاشی به لحاظ رنگ و طرح متنوع‌تر از سرامیک است.

کاشی محکم‌تر است یا سرامیک؟

سرامیک مقاومت بیشتری نسبت به کاشی دارد و در برابر ضربه، نفوذ آب و ساییدگی مقاوم‌ است. بنابراین، باید گفت که سرامیک محکم‌تر از کاشی است.

ضخامت کاشی بیشتر است یا سرامیک؟

ضخامت سرامیک بیشتر از کاشی است. در این بین، ضخامت سرامیک پرسلان بیش از سایر انواع سرامیک است.

برای محیط داخلی و خارجی از کاشی استفاده کنیم یا سرامیک؟

از آنجایی که فضای خارجی خانه با نور مستقیم خورشید سروکار دارد، استفاده از سرامیک برای نمای خارجی خانه بهتر است؛ چرا که رنگ آن نمی‌پرد، در برابر تابش نور مستقیم خورشید مقاوم است و از بین نمی‌رود. در رابطه با فضای داخلی باید گفت، اگر فضای داخلی را به دو بخش دیوار و کف تقسیم کنیم، برای پوشش کف از سرامیک و برای پوشش دیوار باید از کاشی استفاده کرد.

کاشی قیمت بیشتری دارد یا سرامیک؟

در رابطه با اینکه کدام قیمت بیشتری دارد نمی‌توان نظر قطعی داد. در واقع، قیمت این دو محصول متناسب با کاربری که دارند تعریف می‌شود. به طور مثال، اگر بخواهید برای ساخت یک برج لاکچری از کاشی مرغوب استفاده کنید، با قیمت بالایی روبرو خواهید شد.  

نظرات کاربران

کد امنیتی