20+ روش تشخیص سرامیک پرسلانی و تفاوت آن با سرامیک معمولی

سرامیک و کاشی پرسلانی چیست و اساسا چه تفاوتی با سایر مدل‌های کاشی دارد. این سؤالی است که خیلی از شما مشتریان عزیز از ما پرسیده بودید و در این مقاله قصد داریم به تقصیل در مورد آن صحبت کنیم. اما قبل از هر چیز اگر در خصوص تعریف و موارد کلی کاشی پرسلان اطلاعی ندارد پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای که به شکل تخصصی با عنوان کاشی پرسلان چیست نوشته‌ایم را مطالعه کنید. در این مقاله می‌خواهیم به تفصیل در مورد نحوه تشخیص سرامیک پرسلان صحبت کنیم.

جالب است بدانید که کاشی دارای انواع پرسلان، معمولی یا سرامیک بوده و نوع پرسلان، محبوب‌ترین نوع کاشی به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بیان تفاوت میان کاشی پرسلان با انواع دیگر، معایب و مزایای استفاده و همچنین کاربرد آن بپردازیم. با مقاله تخصصی دیگری از کاشی پارس همراه ما باشید.

روش تشخیص سرامیک پرسلانی و نوع معمولی

کاشی معمولی یک نوع فرآورده سرامیکی محسوب می‌شود که در دمای بالاتر از 1000 ‏درجه سانتیگراد به عمل می‌آید. کاشی پرسلان با کاشی معمولی تفاوت‌های زیادی ‏دارد که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم:‏

مواد اولیه و تولید

کاشی معمولی از خاک رس معمولی، ماسه و برخی مواد افزودنی ساخته شده تا بتوانند مقاومت محصول را بالا ببرند. در صورتی که کاشی پرسلان از خاک رس مخصوص، ماسه دانه ریز و مواد طبیعی چون سیلیس، گرانیت و فلدسپات ساخته می‌شود. با توجه به مواد به کار رفته در کاشی پرسلان و معمولی، کاشی پرسلان در دمای بالاتری نسبت به کاشی معمولی در کوره قرار گرفته و همین امر سبب می‌شود ساختار مستحکم‌تری داشته باشد. با توجه به مطالب ذکر شده، یک روش تشخیص کاشی پرسلانی از معمولی، استحکام و مقاومت بالاتر بوده و اینگونه بیان می‌شود که مواد اولیه در تولید کاشی پرسلان وضعیت مطلوب‌تری دارند.

تفاوت سرامیک پرسلان با کاشی پرسلان در محیط داخلی

میزان مقاومت در برابر ضربه و فشار

شاخص مهم انتخاب سرامیک برای دیوارپوش‌ها و کفپوش‌ها، بالا بودن مقاومت آنهاست. وجود منافذ بسیار کم، بافت فشرده و یکنواخت باعث شده کاشی پرسلان در برابر آب بسیار مقاوم باشد. مقاومت بالا در برابر فشار، تغییرات دما، ضربه و حتی خراش از دیگر مزایای کاشی پرسلان است که سبب می‌شود خریدار نسبت به انتخاب خود در دراز مدت، اطمینان بیشتری کسب نماید.

شیوه نصب

همانطور که در بخش قبلی ذکر شده، کاشی پرسلان دارای بافت متراکم‌تری نسبت به ‏کاشی معمولی است و به همین دلیل نصب و تراز دشوارتری دارد. برای نصب کاشی ‏پرسلان نیاز است که از یک کارشناس خبره کمک بگیرید تا بتواند این کاشی‌ها را با ‏تراز مناسبی نسبت به زمین برایتان نصب نماید.‏
جالب است بدانید که کاشی پرسلان به وسیله تیغه الماس برش داده می‌شود و اگر ‏کوچکترین خطایی در نصب صورت گیرد یا فشار بیشتری به آن وارد گردد، کاشی ترک ‏خورده و یا می‌شکند. یکی از روش‌های تشخیص کاشی پرسلانی این است که وزن ‏بیشتری نسبت به کاشی معمولی دارد و همچنین حمل و نقل آن نیز سخت‌تر و ‏حساس‌تر می‌باشد. بنابراین لازم است احتیاط بیشتری را به کار بگیرید.‏

تفاوت در نصب کاشی و سرامیک پرسلان

میزان نیاز به تعمیر و نگهداری

بالا بودن کیفیت و مقاومت سرامیک پرسلان نسبت به کاشی معمولی باعث می‌شود هزینه‌های جانبی ناشی از تعمیر و نگهداری این محصول پایین‌تر باشد. لازم به ذکر است اگر می‌خواهید کاشی پرسلان را تعویض نمایید، بهتر از نصاب حرفه‌ای برای انجام این کار کمک بگیرید.

تعویض کاشی معمولی کار نسبتا ساده‌ای است که در مقاله کندن کاشی دیوار کامل توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید نصب و تعویض را انجام دهید. حساسیت بالای کاشی پرسلان نسبت به کاشی معمولی باعث می‌شود که شما نتوانید تعویض را خودتان به سادگی انجام دهید. اما توجه داشته باشید که اگر نصب کاشی پرسلان به درستی صورت بگیرد، با توجه به طول عمر بالای این محصول، تا مدت‌ها سالم باقی می‌ماند.

شکل ظاهری

تشخیص سرامیک پرسلانی از معمولی به وسیله شکل ظاهری و طراحی آن امکان‌پذیر است. اکثر مشتریان و مصرف کنندگان بر این باورند که کاشی‌های پرسلان دارای زیبایی چشم‌نواز بوده و طرح‌های آن نیز محبوبیت بالاتری دارند. بافت متخلخل کاشی معمولی باعث می‌شود که به سرعت لکه‌دار شوند به همین دلیل بهتر است برای فضاهایی که رفت و آمد بالاتری دارند، از کاشی‌های پرسلان استفاده نمایید.

تفاوت شکل ظاهری سرامیک و کاشی پرسلان

کارتن بسته بندی

کارتن بسته بندی سرامیک پرسلان از معمولی متفاوت است. نوشته درج شده (کلمه پرسلان) بر روی کارتن بسته بندی که با توجه به ضوابط اداره استاندارد بر روی کارتن حک می‌شود، یکی دیگر از راه‌های تشخیص سرامیک پرسلان از معمولی به شمار می‌رود. جذب آب توسط سرامیک پرسلان در ایران بین 0.5% تا 3% بوده که نسبت به سرامیک معمولی مقدار کمتری است. اگر جذب آب بالاتر از 3% باشد، سرامیک معمولی را خریداری کرده‌اید.

برگه استاندارد آزمایشگاه

واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک ملزم به تهیه برگه استاندارد آزمایشگاه هستند که در آن مشخصات فیزیکی و شیمیایی محصول تولیدی، درج شده است. جالب است بدانید که در این برگه، میزان جذب آب (Water Absorption) گزارش شده که در کاشی‌های پرسلان عددی بین  0.5% تا 3% است.

رنگ بدنه

رنگ بدنه در کاشی پرسلان؛ سفید، و در کاشی معمولی؛ قرمز رنگ است. توجه داشته باشید که سرامیک‌هایی با بدنه سفید در بازار هستند که پرسلان نبوده و تنها راه تشخیص آن، برگه استاندارد آزمایشگاه (میزان جذب آب) می‌باشد. بنابر مطالب ذکر شده، تمامی سرامیک‌هایی که دارای بدنه قرمز هستند، معمولی بوده اما سرامیک‌های بدنه سفید را با برگه استاندارد آزمایشگاهی می‌توان تشخیص داد که جزو کاشی‌های معمولی یا پرسلان دسته بندی می‌گردند.

تفاوت رنگ بدنه در کاشی و سرامیک پرسلان

وزن

وزن سرامیک را می‌توان به عنوان معیاری برای تشخیص انواع پرسلان و معمولی در نظر گرفت. با توجه به اینکه سرامیک پرسلان دارای فشردگی خاک رس و مواد تشکیل دهنده بوده و همچنین در معرض پرس و حرارت بالاتری قرار می‌گیرد، حدود بیست درصد وزن بیشتری نسبت به سرامیک معمولی دارد. به طور مثال یک متر مربع سرامیک معمولی حدود 22 کیلوگرم وزن دارد در صورتی که وزن سرامیک پرسلان حدود 27 تا 30 کیلوگرم می‌باشد.

میزان جذب آب

تشخیص سرامیک پرسلان به وسیله میزان جذب آب بدین شکل است که کاشی حرارت دیده در کوره را وزن می‌کنند و سپس آن را به مدت 5 ساعت می‌جوشانند. پس از طی این مرحله، کاشی 24 ساعت آینده را نیز در آب می‌ماند و دوباره آن را وزن می‌کنند. اگر وزن اضافه شده به کاشی، کمتر از نیم درصد وزن آن باشد، کاشی را در دسته پرسلان قرار داده و در غیر اینصورت کاشی معمولی محسوب می‌شود.

تمیز کردن

تمیز کردن سرامیک پرسلان و کاشی معمولی بسیار شبیه یکدیگر بوده و لازم است آب و لکه‌ها به سرعت پاک شوند. همچنین لازم است برای جلوگیری از ایجاد لکه و یا شکل گیری جلبک در منافذ بین کاشی، هر چند وقت یکبار دوغاب کاری را انجام دهید.

تمیز کردن سرامیک پرسلان و کاشی پرسلانی

طول عمر و میزان ماندگاری

سرامیک معمولی و پرسلان از موادی با مقاومت و استحکام بالا ساخته می‌شوند. طبق برآوردهای انجام شده، سرامیک‌ها طول عمر 75 تا 100 سال دارند البته در صورتی که دوغاب کاری آن به صورت درست و اصولی صورت گیرد. کاشی پرسلان نیز با توجه به مواد تشکیل دهنده، سخت‌تر بوده و همین امر سبب می‌شود در برابر ضربه شکننده باشد.

ابعاد

هر دو نوع سرامیک پرسلان و معمولی، دارای ابعاد 30 تا 60 سانتی متری هستند. البته جالب است بدانید که سبک‌های جدید دارای اشکال هندسی متنوع‌تر و یا سطوح برجسته (شبیه به چوب طبیعی) بوده و جذابیت آن را چندین برابر می‌کند.

ارزش خرید و فروش

بکار بردن سرامیک پرسلان یا معمولی، تأثیر مستقیمی بر روی قیمت ملک و یا مغازه داشته و ارزش آن را بالاتر می‌برد. اما ارزش ملک شما با سرامیک پرسلان بالاتر خواهد رفت.

راحتی و ایمنی در رفت و آمد

جنس سرامیک پرسلان و معمولی سخت بوده و هنگامی که بر روی آن راه بروید، متوجه این موضوع می‌شوید. جهت ایمنی بیشتر و همچنین راحتی بیشتر، بهتر است بر روی آن موکت یا قالیچه بیاندازید. سرامیک پرسلان معمولا لیزتر است.

تفاوت لیز خوردگی در کاشی و سرامیک پرسلان

تنوع طرح

پیشرفت تکنولوژی به کمک تولید کنندگان آمده و باعث شده تنوع تولید سرامیک پرسلان را افزایش دهند اما همچنان نسبت به سرامیک‌های معمولی تنوع کمتری دارد. البته لازم است توجه کنید طرح سرامیک پرسلان به گونه‌ای بوده که پاسخگوی سبک‌های جدید باشد.

کاربری و استفاده

سرامیک‌های معمولی در هوای سرد، ترک می‌خورند و انتخاب سرامیک پرسلان می‌تواند گزینه بهتری باشد. سرامیک پرسلان برای کف، دیوارها، فضاهای کم تردد، فضاهای باز و یا میزان رطوبت بسیار بالا مناسب است. به طور کلی می‌توان بیان کرد که سرامیک پرسلان برای تمامی فضاها کاربرد دارد.

نمای ساختمان، کف کارخانجات و یا واحدهای تولید، روف گاردن، دیوار راه پله، کف پارکینگ، هایپر مارکت‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها و مطب نمونه‌هایی هستند که می‌توان سرامیک پرسلان را به کار برد.

رتبه بندی طبق شاخص PEI

مؤسسه پرسلان اینامل (The Porcelain Enamel Institute)، رتبه بندی جامعی برای کاربری انواع سرامیک پرسلان ارایه داده که در ادامه به آن می‎پردازیم:

رتبه بندی مؤسسه اینامل برای کاربری‌های مختلف کاشی پرسلان
مثال مکان مناسب برای استفاده رتبه بندی
کاشی‌های دیوار مکان‌های بدون رفت و آمد PEI0
حمام ترافیک بسیار سبک PEI1
اتاق خواب و حمام ترافیک سبک PEI2
اتاق‌ها و مصارف خانگی ترافیک سبک تا متوسط PEI3
طبقات خانگی و برخی مصارف تجاری ترافیک متوسط تا سنگین PEI4
مناسب برای تمام مصارف تجاری و خانگی ترافیک سنگین PEI5

دست کشیدن روی سطح

تشخیص سرامیک پرسلان با دست کشیدن بر روی سطح آن نیز امکان پذیر است. کاشی‌های پرسلان دارای سطح هموار، ریز و نرم بوده و سرامیک معمولی برعکس پرسلان است. اگر سرامیکی که بررسی می‌کنید، لعاب دار است، سرامیک را برگردانید و نوشته درج شده بر روی آن را بخوانید.

دست کشیدن روی سطح کاشی پرسلان و سرامیک پرسلان برای تشخیص تفاوت

بررسی بخش های پوسته پوسته شده

به سطح و لعاب سرامیک نگاه کنید، اگر بر روی سطح آن پوسته‌هایی بر پایه رنگ سفید یا خرمایی مشاهده کردید، می‌توانید از معمولی بودن آن اطمینان حاصل کنید. سرامیک‌های پرسلانی گاهی اوقات لعاب دارند و ممکن است بدون لعاب باشند. همچنین سرامیک پرسلان با کیفیت بالا بوده، رنگ ثابتی داشته، درجه سختی زیادی دارد و در برابر سایش نیز مقاوم‌ است.

لکه دار شدن سطحی کاشی و سرامیک پرسلانی

بررسی رنگ های سفید، برنزی یا قرمز در اضلاع کناری

اضلاع کناری سرامیک را با دقت بررسی کنید، سرامیک معمولی دارای رنگ سفید، خرمایی و یا قرمز بوده و بر روی آن لعاب قرار گرفته است. اگر در اضلاع کناری، رنگ دیگری به جز سفید، قرمز و یا خرمایی مشاهده کردید، مطمئن باشد که کاشی پرسلان می‌باشد.

بررسی رنگ اضلاع کناری در کاشی و سرامیک پرسلان

قیمت

قیمت کاشی پرسلان و معمولی نیز از جمله فاکتورهای مهم است که لازم است به آن توجه داشته باشید. مزایای کاشی پرسلان بسیار بیشتر از معمولی بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری را به نسبت کاشی معمولی به خود اختصاص می‌دهد. اما دقت فرمایید که کیفیت و دوام بالای سرامیک پرسلان باعث می‌شود در نهایت انتخاب مقرون به صرفه‌ای داشته باشید چرا که هزینه جانبی اعم از تعویض و تخریب را به دنبال نخواهد داشت.

تفاوت قیمت در کاشی پرسلان و سرامیک پرسلانی

روش تشخیص سرامیک پرسلانی که نصب شده چگونه است؟

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود: چگونه می‌توان در مواقعی که کاشی از قبل نصب شده تشخیص بدهیم که سرامیک معمولی است یا پرسلان و کدام یک مورد استفاده قرار گرفته است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به پاسخ این سوال بپردازیم:

محل نصب کاشی پرسلان

به محل نصب کاشی توجه کنید، سرامیک پرسلان اغلب در کف و دیوار حمام و سرویس بهداشتی، دیوار اطراف دوش و وان نصب می‌گردد. سرامیک پرسلان استحکام بالاتری نسبت به سرامیک معمولی داشته و همچنین نسبت به ورود آب، نفوذ ناپذیر است. سرامیک معمولی بیشتر برای قسمت‌های پر تردد مانند راهروی ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت محل نصب کاشی و سرامیک پرسلان

بررسی لکه دار شدن یا رنگ پریدگی کاشی پرسلان

سطح سرامیک را بررسی کنید که آیا لکه دارند یا خیر و یا استفاده مداوم باعث شده که رنگ پریدگی پیدا کنند یا خیر؟ اگر جواب شما مثبت است، کاشی معمولی نصب شده و در غیر این صورت سرامیک پرسلان به کار رفته است. سرامیک پرسلان به شکلی طراحی شده که لکه‌ها به راحتی از روی آن پاک می‌شوند. لازم به ذکر است اگر از سرامیک پرسلان، در فضاهای پر تردد استفاده شود، ممکن است لکه بر روی آن باقی بماند اما این لکه به سادگی تمیز می‌شود. بافت پر تراکم سرامیک پرسلان سبب می‌شود به راحتی بتوانید لکه‌ها را تمیز کنید.

میزان لکه دار شدن در کاشی و سرامیک پرسلان

بررسی وجوه مختلف کاشی برای بررسی شکل و سایز مشابه و یکسان

سطح بالایی و پایینی که در کنار کاشی دیگر قرار می‌گیرد را بررسی کنید. کاشی پرسلان وجوه تیزی دارد و در همه قسمت‌های مشابه، به صورت یکسان این ویژگی را می‌بینید. کاشی‌های پرسلان با توجه به اینکه دارای استحکام بالایی هستند، لازم است به صورت خاصی برش داده شوند. با توجه به نوع برش کاشی پرسلان، کاشی‌ها با فاصله کمی به وسیله دوغاب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.اگر بین دوغاب کاشی‌ها فاصله بیشتر و بند کشی غیر یکسان به کار رفته باشد، نوع کاشی معمولی است.

ابعاد یونیفرم در کاشی پرسلان

تشخیص سرامیک پرسلانی پولیش و لعابدار

سرامیک پرسلان به دو صورت پولیش و لعاب دار در بازار وجود دارد. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان سرامیک پرسلان پولیش و لعاب دار را از یکدیگر تشخیص داد؟ نحوه تشخیص بدین شکل است که سرامیک لعابدار یک مرحله ساخت اضافه‌تر دارد. مزیت استفاده از سرامیک لعابدار این است که در برابر لکه و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

اگر قصد استفاده از سرامیک لعابدار را دارید، لازم است توجه داشته باشید که سطح آن لغزنده بوده و گزینه مناسبی برای مکان‌های پر تردد به حساب نمی‌آید. به طور مثال برای کف سرویس بهداشتی و آشپزخانه بهتر است از سرامیک پولیشی استفاده کنید.

کاشی پرسلان یا سرامیک پرسلان؟

جمع بندی مطالب

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان از معمولی بدین صورت است که سرامیک پرسلان دارای وزن، کیفیت و استحکام بالاتری نسبت به سرامیک معمولی است. نفوذ ناپذیری در برابر آب، عدم ایجاد لک و همچنین طول عمر بالای سرامیک پرسلان سبب شده انتخاب اول مشتریان باشد.

سرامیک پرسلان گزینه مناسبی برای محیط مرطوب، پرتردد و پر از آلودگی است. اگر قصد خرید عمده کاشی پرسلان را دارید، کاشی پارس تولید کننده انواع کاشی و سرامیک پرسلان می‌تواند بهترین انتخاب را در کنار کمترین قیمت در اختیارتان قرار دهد. برای خرید سرامیک پرسلان با ما یا نمایندگی کاشی پارس در شهر خود تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان بتوانند شما را به درستی راهنمایی کنند.

سؤالات متداول

سرامیک پرسلانی استحکام بیشتری دارد یا سرامیک معمولی؟

سرامیک پرسلان استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به سرامیک معمولی دارد.

مهمترین تفاوت های بین سرامیک پرسلانی و بقیه انواع کاشی و سرامیک چیست؟

مقاومت در برابر ضربه و فشار، تعمیر و نگهداری، میزان جذب آب، طول عمر و ماندگاری، تنوع طرح بالا و رتبه بندی شاخص PEI

کاشی و سرامیک پرسلانی بخریم یا خیر؟

با توجه به مزیت‌های ذکر شده در این مقاله، بهترین و به صرفه‌ترین انتخاب، کاشی و سرامیک پرسلان است.

چرا سرامیک پرسلان تا این حد معروف شده است؟

مزیت‌های بالاتر نسبت به سرامیک معمولی و طول عمر بالا

نظرات کاربران

کد امنیتی