کاشی پرسلان چیست؟ مزایا، معایب، کاربردها

فهرست مطالب


قدمت استفاده از کاشی در تاریخ به هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. از آن زمان تاکنون کاشی تکاملی شگفت انگیز را تجربه کرده است و امروزه کاشی پرسلان به عنوان بهترین نوع پوشش برای کف یا دیوار در هر مکانی، شناخته می شود. انواع مختلفی از کاشی و سرامیک تولید می شود اما سرامیک پرسلان به خاطر ویژگی هایی همچون استحکام، مقاومت و طول عمر زیاد و زیبایی ظاهری لوکس و چشم نواز از محبوبیت خاصی برخوردار است. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره کاشی پرسلانی هستید، با یک مقاله تخصصی دیگر از کاشی پارس همراه باشید.

کاشی پرسلان چیست؟

کاشی پرسلان یکی از انواع کاشی و سرامیک است که در دمای بالایی تولید می شود و جذب آب نزدیک به صفر دارد و به همین دلیل در کاشی کاری از چسب کاشی پرسلان استفاده می‌کنند. برای پخت کاشی پرسلانی مواد طبیعی مثل فلدسپات، خاک رس و را در دمای زیاد بسیار فشرده می کنند که بعد از آن بدنه سفید و متراکمی پیدا می‌کند. این کاشی بافتی یکنواخت و غیرمتخلخل دارد و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

ویژگی های سرامیک پرسلان چیست؟

سرامیک پرسلان ویژگی های مختلفی دارد که اصلی ترین و مهمترین آنها تخلخل کم است. فشرده بودن خاک رس در سرامیک پرسلانی ویژگی های دیگری را برای این نوع سرامیک به ارمغان می آرود که عبارتند از:

  • جذب آب بسیار کم
  • مقاومت بالا در برابر نور مستقیم خورشید
  • مقاومت بالا در برابر هوای سرد و یخ زدگی
  • مقاومت بالا در برابر ساییدگی
  • مقاومت بالا در برابر شکستن
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و لکه شدن
  • عدم لیز خوردن هنگام رفت و آمد

 

ویژگی های کاشی پرسلان

فرق بین کاشی گرانیتی و کاشی پرسلان چیست؟

شاید شما هم به دنبال یک محصول عالی و با استحکام مناسب برای سنگفرش کردن محوطه حیاط منزل یا باغ ویلای خود هستید؛ و این سوال برایتان پیش آمده که فرق بین کاشی گرانیتی با کاشی پرسلانی چیست؟

سختی و استحکام

با اینکه گرانیت به عنوان یکی از سخت ترین سنگ های طبیعی در جهان شناخته می شود، اما کاشی پرسلانی سختی و استحکام بیشتری نسبت به آن دارد. پرسلان از خاک رس فشرده ساخته شده و درجه سختی در حدود 7 تا 8 موس دارد ولی درجه سختی کاشی گرانیتی در حدود 6 تا 6.5 موس است.

نصب

تفاوت دیگر کاشی گرانیت و کاشی پرسلان در نحوه نصب و درزگیری است. هنگام نصب کاشی گرانیتی باید درزگیری به خوبی انجام شود و حتی به صورت دوره ای درزگیری شود. اما کاشی های پرسلان بعد از نصب نیازی به درزگیری مجدد در آینده ندارند.

شستشو

برای تمیز کردن کاشی پرسلان نیازی به مواد مخصوص نیست. زیرا این کاشی غیرمتخلخل بوده و دچار لکه و رنگ پریدگی نمی شود. اما برای تمیز کردن کاشی گرانیت باید از مواد مخصوص استفاده شود تا باعث از بین رفتن درزها و همچنین مات و کدر شدن و لکه افتادن ظاهر کاشی نشود.

مقاومت

مقاومت کاشی گرانیتی و پرسلانی در برابر خراش، حرارت، لب پر شدن و ترک خوردن بالا است؛ اما پرسلان ویژگی منحصربفرد دیگری نیز دارد که آن مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش خورشید است.

نگهداری و تعمیر

یکی دیگر از تفاوت های کاشی های گرانیت و پرسلان در نگهداری و هزینه تعمیر آنها است. کاشی گرانیتی نسبت به کاشی پرسلانی به نگهداری و تعمیر بیشتری نیاز دارد. تمیز کردن و نگهداری پرسلان آسان بوده و همین امر موجب شده است امروزه از این نوع کاشی استفاده های فراوانی شود.

فرق بین گرانیت و کاشی پرسلان

فرق بین سرامیک و پرسلان

سرامیک و پرسلان تفاوت های مختلفی با یکدیگر دارند که اصلی ترین تفاوت سرامیک و پرسلان آنها عبارتند از:

صاف بودن سطح

مهمترین تفاوت سرامیک و پرسلان در صاف بودن سطح آنها است. از آنجایی که پرسلان دارای ذرات ریزتری است، سطح صاف تری دارد. سرامیک دارای سطح زبرتری است که با لمس دست می توانید متوجه آن شوید. اگر دست خود را به روی سطح سرامیک بکشید متوجه ناهمواری هایی خواهید شد.

قیمت

قیمت متفاوت دیگر فرق بین سرامیک و پرسلان است. به خاطر ترکیب منحصربفرد و روش تولید منحصربفرد، پرسلان از سرامیک قیمت بیشتری دارد. همچنین هزینه نصب و اجرای این نوع کفپوش نیز بیشتر از سایر کفپوش ها مثل سرامیک است.

نصب و اجرا

نیاز به تجهیزات مخصوص برای برش و نصب دشوارتر از دیگر تفاوت های پرسلان با سرامیک است. به طور کلی نصب پرسلان نیاز به دانش، تخصص و مهارت خاصی دارد که فقط از عهده افراد حرفه ای و با تجربه بر می آید.

وزن

از آنجایی که میزان تخلخل در پرسلان بسیار کمتر از سرامیک است، چگالی و در نتیجه وزن آن بیشتر می باشد. این ویژگی موجب شده جذب آب پرسلان به حداقل برسد و اگر روی آن آب بریزد مدت ها باقی می ماند؛ در حالی که سرامیک در مدت زمان بسیار کمی آب را جذب خود می کند.

استحکام و مقاومت

میزان استحکام و مقاومت در برابر عوامل مختلف مانند فشار، آب و هوا، مواد شیمیایی، تغییرات دما، ضربه، خراش، لکه پذیری، لب پر شدن و ... دیگر تفاوت بین سرامیک و پرسلان محسوب می شود. پرسلان به طور کلی در موارد گفته شده مقاومت بالاتری نسبت به سرامیک دارد.

تفاوت بین سرامیک و پرسلان

درجه بندی کاشی و سرامیک پرسلان

درجه بندی کاشی و سرامیک پرسلان براساس استاندارد ملی ایران تعیین شده است. این نوع کاشی و سرامیک با توجه به کیفیت سطح و نداشتن عیوب سرامیکی مانند ترک بدنه، ترک لعاب، حفره سرسوزنی، بی نظمی لبه و مغزی، غیر یکنواختی سطح، نداشتن لعاب، ذوب نشدن لعاب، اشکلات زیر لعاب، پریدگی، لکه، اشکالات دکور و تاول زدن به چهار درجه تقسیم بندی می شود.

کاشی و سرامیک پرسلانی درجه یک

کاشی و سرامیک پرسلان درجه یک کمترین میزان عیوب سرامیکی مطابق با استاندارد ملی را دارد. یعنی اگر این کاشی و سرامیک از فاصله یک متری مورد مشاهده و بررسی قرار بگیرد، هیچ یک از عیوب 13 گانه به جز ترک بدنه، ترک لعاب، لب پریدگی و گوشه پریدگی در آن دیده نمی شود.

کاشی و سرامیک پرسلانی درجه دو

اگر کاشی و سرامیک پرسلان از فاصله یک متری مورد بررسی قرار بگیرد و کمتر از سه عیب از عیوب 13 گانه استاندارد ملی را به جز لب پریدگی، گوشه پریدگی، ترک لعاب و ترک بدنه داشته باشد، درجه 2 محسوب می شود.

کاشی و سرامیک پرسلانی درجه سه

اگر کمتر از 3 عیب از عیوب 13 گانه کیفیت سطح به جز ترک لعاب، گوشه پریدگی، لب پریدگی و ترک بدنه از فاصله 2 متری در کاشی و سرامیک پرسلان مشاهده شود، این سرامیک درجه 3 است.

کاشی و سرامیک پرسلانی درجه چهار

کاشی و سرامیکی که جزو هیچکدام از سه دسته بندی قبلی نباشند، به عنوان کاشی و سرامیک پرسلان درجه 4 شناخته می شوند.

گریدهای مختلف کاشی پرسلان

کاشی پرسلان چطور ساخته می شود؟

برای ساخت کاشی پرسلان خاک رس و مواد طبیعی همچون فلدسپات و سیلیس را در دمای 1260 تا 1315 درجه سانتیگراد قرار می دهند. قرار گرفتن در معرض دمای بالا و فشار زیاد موجب می شود منافذ بسته شوند و محصولی غیرمتخلخل و با مقاومت و استحکام بالا حاصل شود.

فرآیند تولید کاشی پرسلانی شامل چند مرحله است:

خرد کردن مواد اولیه

در مرحله اول مواد اولیه با استفاده از آسیاب معمولی یا فک شویی خرد و به ذرات ریز تبدیل می شوند. برخی از تولیدکنندگان برای بهتر انجام شدن این کار از آسیاب های مولر (چکشی) و فولادی نیز بهره می گیرند.

تصفیه مواد اولیه

در مرحله بعدی و پس از اتمام فرایند خرد شدن، مواد اولیه مورد بررسی قرار می گیرند. در این مرحله مواد آلاینده و ناخالصی ها و ذرات درشت غربال می شوند. به نوعی در این مرحله از تولید کاشی پرسلان مواد اولیه تصفیه می شوند.

شکل دهی

مرحله بعدی می تواند به روش های مختلف صورت بگیرد. هر یک از این روش ها با توجه به اپراتور، نوع و کیفیت مواد اولیه، درجه بندی کاشی و فاکتورهای دیگر دارای ویژگی های مخصوص به خود است.

شکل دهی نرم، شکل دهی سخت، استفاده از فشار و ریخته گری لغزشی چهار روش تولید کاشی پرسلانی است. پس از خرد کردن مواد اولیه و تصفیه آنها، در مرحله بعد یکی از این روش ها انتخاب شده و محصول مورد نظر ساخته می شود.

تبخیر

در گام بعد با کمک حرارت ملایم مواد آلاینده باقی مانده را تبخیر می کنند.

لعاب کاری

سپس نوبت به مرحله لعاب کاری می رسد. در این بخش یک لایه لعاب روی سطح کاشی پرسلانی با روش هایی مانند غوطه وری، ریختن یا اسپری کردن اجرا می شود.

آتش زدن

پس از خشک شدن لعاب در مرحله آخر این کاشی را حرارت زیاد می دهند و به نوعی آتش می زنند. نوع کوره حرارتی و میزان حرارت مشعل تاثیر مستقیمی روی کیفیت پرسلان دارد. برای هر نوع از پرسلان باید از مقدار حرارت مشخصی استفاده شود. در انتهای کوره ها فضایی برای خنک کردن و خروج محصول نهایی وجود دارد.

پروسه تولید کاشی پرسلان

مزایا و معایب سرامیک پرسلان چیست؟

می دانید دلیل رواج استفاده از کاشی و سرامیک پرسلان چیست؟ مزایای مختلفی که این نوع کاشی دارد موجب شده بسیاری از افراد از آن برای مکان های مختلف مانند محوطه داخلی یا بیرونی منزل، باغ و ویلا، ساختمان های اداری و تجاری، بیمارستان ها و ... ستفاده کنند.

مزایای کاشی پرسلان

از مهمترین مزایای کاشی پرسلانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، نور خورشید، تغییرات دما، رطوبت، حرارت، سرما و یخ زدگی، ضربه، فشار، خراش و ...
  • ظاهر زیبا و جذاب
  • طول عمر و ماندگاری بالا
  • نگهداری آسان
  • تنوع گسترده در طرح و سبک
  • ثبات رنگ

معایب کاشی پرسلان

در کنار برخورداری از مزایای متعدد، کاشی و سرامیک پرسلانی معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • قیمت بالا
  • وزن زیاد
  • نصب و اجرای دشوار، متفاوت و تخصصی

کاربردهای کاشی پرسلان

کاشی پرسلانی به خاطر دوام بالا و ظاهر لوکس در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کاشی کاربردهای گسترده و متنوعی دارد که موارد زیر مهمترین آنها به شمار می روند:

  • اماکن مسکونی
  • نمای بیرونی و داخلی
  • اماکن اداری و تجاری
  • اماکن عمومی (پیاده روها و محوطه ها)
  • کارخانجات
  • پله و پیشخوان
  • سرویس بهداشتی
  • بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی
  • مراکز تفریحی و ورزشی
  • رستوران ها و هتل ها
  • مدارس و مراکز آموزشی
  • ترمینال های مسافربری، راه آهن و فرودگاه

نمونه ای از کاربرد کاشی پرسلان در کف پذیرایی

سرامیک های پرسلان تولیدی کاشی پارس

اگر به دنبال خرید کاشی پرسلان هستید، می توانید به سراغ کاشی پارس بروید. مجموعه تولیدی کاشی پارس به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان کاشی پرسلانی کشور، محصولات متنوع و با کیفیتی ارائه می دهد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت عمده کاشی پرسلان با نمایندگی های کاشی پارس در سطح شهر محل زندگی خود تماس بگیرید.

ضمنا شما می‌توانید لیست بهترین کاشی پرسلان در سال 1402 را در مقاله‌ای که منتشر شده مطالعه کنید و چنانچه تمایل داشتید از بین آنها کاشی پرسلان مدنظرتان را از نمایندگی ما در شهر خود تهیه نمایید.

سوالات متداول

منظور از کاشی پرسلان چیست؟

کاشی پرسلانی یک نوع کاشی است که از خاک رس فشرده شده و حرارت دیده با دمای بالا تولید می شود. این کاشی از مقاومت بسیار زیاد و زیبایی ظاهری لوکس برخوردار است.

کاشی پرسلان کجا کاربرد دارد؟

به خاطر غیرمتخلخل بودن و استحکام زیاد بالای کاشی پرسلان می توان از آن در هر مکانی استفاده کرد. از مهمترین کاربردهای این نوع کاشی می توان به منازل مسکونی، ساختمان های اداری، تجاری، صنعتی، آموزشی، اقامتی، ورزشی، تفریحی، محوطه ها و پیاده روها، سرویس های بهداشتی، نماهای داخلی و بیرونی و ... اشاره کرد.

کاشی پرسلان تا چه درجه بندی تولید می شود؟

کاشی پرسلان با توجه به کیفیت و براساس استاندارد ملی ایران به 4 درجه تقسیم بندی می شود.

مواد آسیب زننده به کاشی پرسلان چیست؟

با اینکه کاشی پرسلان مقاومت بالایی دارد اما برخی مواد می توانند به آن آسیب بزنند. اگر این کاشی در معرض مواد شیمیایی تهاجمی مانند مواد شوینده بسیار قوی قرار بگیرد آسیب می بیند. همچنین اجسام سنگین و نوک تیز نیز می توانند در اثر برخوردر با این کاشی به سطح آن آسیب بزنند.

کاشی پرسلان چند سال دوام می آورد؟

این نوع کاشی در برابر عوامل مختلفی مانند رطوبت، گرما، سرما، نور خورشید و ... مقاومت دارد. بنابراین اگر به درستی نگهداری شود می تواند تا سال ها دوام بیاورد.

کاشی های پرسلان کاشی پارس ضد آب هستند؟

بله. به همین خاطر برای استفاده در مکان های مرطوب و نمناک جهت پوشش دیوار و کف کاملا مناسب هستند.

نظرات کاربران

کد امنیتی